اقتصادیبانک، بورس و بیمه

بورس ایران از شفاف‌ترین بورس‌های خاورمیانه است

دانستنی آنلاین: در حالی که فعالان بازار بورس خواستار اجرای قانون برای شفافیت در شرکت‌های بورسی هستند، مدیرعامل بورس و اوراق بهادار تهران، بورس ایران را از شفا‌ف‌ترین بازارهای بورس خاورمیانه خواند.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین٬علی صحرایی گفت: بورس ایران از شفاف‌ترین بازارهای بورس در خاورمیانه است و سامانه کدال که برای انتشار اطلاعات شرکت‌های حاضر در بورس طراحی شده است، دارای اطلاعات زیاد و شفاف شرکت‌های بورسی است که در اختیار همگان قرار دارد.

وی گفت: یکی از مزیت‌های بورس این است که شفافیت عملکرد شرکت‌های بورسی به خوبی تامین می‌شود و سهامداران می‌توانند با آگاهی و دید باز نسبت به خرید سهام شرکت‌ها اقدام کنند.

مدیرعامل بورس تهران گفت: یکی از مزیت‌ حضور شرکت‌ها در بورس تهران این است که اگر شفافیت داشته باشند، می‌توانند از معافیت ۲۰ درصدی مالیات بر عملکرد شرکت‌ها به خاطر حضور در بورس برخوردار شوند و مزیت دوم تامین مالی شرکت‌ها با ابزارهای مختلف بورسی است.

صحرایی حضور شرکت‌های بورسی را در بورس تهران به شرط شفافیت و ارائه گزارش عملکرد ماهانه دانست که این گزارش‌ها در دسترس سهامداران و سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد که چنین دسترسی اطلاعات در کمتر جای دنیا وجود دارد.

به گفته وی مشارکت مردم در بورس نسبت به گذشته رشد کرده است، به‌گونه‌ای که با عرضه اولیه پترو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نوری فقط در یک روز ۵۶۰ هزار نفر سهام این شرکت را خریداری کردند.

مدیرعامل بورس تهران لازم افزایش مشارکت مردم در بورس و افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه را ارتقای سواد مالی مردم دانست و گفت: باید ضریب نفوذ بازار سرمایه در ایران به میانگین جهانی برسد که در حال حاضر این رقم بسیار پایین‌تر از میانگین جهانی است.

صحرایی تصریح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم باید اعتمادسازی برای مردم و سرمایه‌گذاران انجام داد و هم نگاه فرهنگ‌سازی و هدایت رفتار مردم برای مشارکت در اقتصاد کشور با استفاده از ابزارهای جذاب برای حضور مستقیم و یا غیرمستقیم در بورس را فراهم کنیم.

وی در مورد اینکه میانگین ضریب نفوذ بورس در ایران چقدر است، گفت: همین قدر بگویم که وضع ما از نظر ضریب نفوذ بورس بین مردم خوب نیست.

حدود ۵۴۰ شرکت ایرانی در بورس اوراق بهادار تهران حضور دارند که در حال حاضر سهم بازار سرمایه از اقتصاد کشور و تولید ناخالص داخلی به یک‌سوم می‌رسد، در حالی‌که همچنان اقتصاد کشور بر پایه تامین مالی بانک‌محور استوار است و یا اصطلاحا ۸۰ درصد تامین مالی شرکت‌ها و تولید از طریق شبکه بانکی صورت می‌گیرد و تنها ۱۱ درصد از تامین مالی شرکت‌ها با ابزارهای طراحی‌شده در بورس و بازار سرمایه فراهم می‌شود.

مسئولیت های شرکت بورس در قبال سهامداران

سرمایه گذاران و مردم از ما انتظار دارند که سهامی در بازار سرمایه پذیرش کنیم که هیچ گونه ابهامی نداشته باشد به همین دلیل برای پذیرش و عرضه اولیه سهام شرکت ها سخت گیری می کنیم تا رسالت خود را به نحو احسن انجام دهیم .

علی صحرائی ، مدیرعامل شرکت بورس تهران در گفت و گویی با سنا، در خصوص روند عرضه های اولیه در بازار پس از پتروشیمی نوری گفت: هر شرکتی برای عرضه اولیه در بورس تهران آماده باشد از طریق بخش بازار اطلاعیه مربوط به آن را منتشر می کنیم تا عموم مردم در جریان قرار بگیرند. شرکت های متعددی در صف عرضه اولیه قرار دارند اما هنوز اطلاعات لازم و کافی را برای عرضه در اختیار بورس تهران قرار نداده اند. لذا، به محض نهایی شدن این اطلاعات، بخش بازار شرکت بورس در خصوص عرضه های اولیه اطلاع رسانی خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت بورس تهران در ادامه  گفت: همانطور که دوست داریم عرضه های اولیه در بازار جاری شود تا شور و اشتیاق جدیدی در میان سهامداران ایجاد شود، متعهد هم هستیم تا اطلاعات لازم در این خصوص از طریق شرکت ها ارائه شود تا شرکت ها با شفافیت کافی و عمل به استانداردهای هیات پذیرش ثبت شوند و بتوانیم با آسودگی خیال، سهام این شرکت ها را در بورس تهران عرضه کرده و نسبت به معرفی آنها به عموم مردم خیالی آسوده داشته باشیم.

این مقام مسئول در ادامه در خصوص روند تامین مالی از بازار سرمایه خاطرنشان ساخت: به طور کلی تامین منابع مالی در ایران ۸۵ درصد از طریق تسهیلات بانکی، ۱۱ تا ۱۲ درصد بازار سرمایه و ۶ درصد هم مربوط به بازار بدهی است . این ارقام نشان دهنده این است که بازار سرمایه ظرفیت های لازم را برای تامین مالی دارد اما هنوز اقتصاد ما بانک محور بوده و باید با ارتقای دانش و سواد مالی به سوی بازارسرمایه محور شدن گام بردارد.

وی با اشاره به سهم بازار سرمایه از تولید ناخالص داخلی کشور گفت: ارزش بازار بورس تهران و فرابورس ایران نزدیک به هزار میلیارد تومان است و یک سومGDP کشور را شامل می شود. این آمار و اطلاعات نشان می دهد سهم بازار سرمایه در اقتصاد کشور بسیار ارزنده است.

صحرائی در خصوص اجرایی شدن مرحله نهایی فاز نخست سامانه مدیریت ریسک که از روز سه شنبه ۲۵ تیرماه اجرایی می شود گفت: این سیستم کنترل اعتبار از گذشته در چند فاز اجرایی شد و کمیته اعتباری این سیاست گذاری ها را به درستی انجام داده است و از روز ۲۵ تیر ماه نیز در کل جلسات معاملاتی اجرایی می شود.

وی ادامه داد: به این ترتیب، خریدار باید منابع لازم را برای سفارش در اختیار داشته باشد تا سفارش وی پذیرفته شود. در صورتی که این اعتبار وجود نداشته باشد سفارشی وارد سامانه نمی شود . با اجرایی شدن فاز جدید این سامانه، هم بازار قانونمند می شود و هم ریسک ناشی از نکول یک سری از سرمایه گذاران به بقیه منتقل نمی شود .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا