آسیب‌های اجتماعیاجتماعیاقتصادیخودرومسئولیت اجتماعی

ایران خودرو حامی فعالیت‌های اجتماعی توان افزا

دانستنی آنلاین/ جمشیدی: همایش «توانمندسازی کارکنان دارای کودک با تاخیر»، به میزبانی واحد مددکاری اجتماعی و روان‌شناسی مدیریت مسئولیت‌پذیری اجتماعی ایران خودرو در سالن همایش‌های ساپکو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دانستنی آنلاین٬ در ابتدای این همایش که جمعی از کارکنان دارای کودک کم‌توان و نمایندگان و کودکان توان‌یاب موسسات رعد الغدیر، رعد تهران و مجتمع توانبخشی امام علی(ع) حضور داستند٬ محمدرضا اسدی، رییس گروه بیماران روانی مزمن سازمان بهزیستی کل، با بیان اینکه رابطه فقر و معلولیت بسیار تنگاتنگ است، گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت٬ ۱۵ درصد از جمعیت هر کشور به نوع و شدتی از معلولیت دچار هستند. اگر به این جمعیت تعداد اعضای خانواده را نیز بیافزاییم، دیگر نمی‌توان گفت که  این قشر اقلیت جامعه محسوب می‌شوند، بلکه این افراد عضوی از بزرگترین گروه جامعه هستند که کمترین توجه را دریافت می‌کنند.

او با اشاره به اینکه ۳۷۹ میلیون معلول در جهان زندگی می‌کنند٬ افزود: از این تعداد ۸۰ درصد در کشورهای کم برخوردار،‌ جهان سوم و فقیر و تنها ۲۰ درصد در کشورهای برخوردار ساکن هستند. این درحالی است که ۹۹درصد خدمات به ۲۰ درصد فرد معلول در کشورهای برخوردار و تنها یک درصد از این خدمات به ۸۰ درصد جمعیت معلول در کشورهای کم برخوردار اختصاص یافته است.

معاون سابق توانبخشی بهزیستی استان تهران با اشاره به لزوم توانمندسازی افراد دارای معلولیت، ادامه داد: توانمندسازی بر چهار پایه استوار است که آموزش اولین مرحله تلقی می‌شود و باید از بدو تولد تا پایان عمر استمرار یابد. امرار معاش در مرحله دوم قرار دارد.  مرحله سوم سلامت عمومی و توان‌بخشی و مرحله چهارم نیز مسائل اجتماعی شامل بیمه‌های اجتماعی، ازدواج و مسکن است. اگر این چهار رکن کنار هم وجود داشته باشند به طور حتم توانمدی ایجاد می شود.

در ادامه این همایش٬ حاضران سوالات تخصصی درباره کودکان با تاخیر مطرح شد. سوالاتی مانند استفاده از بوتاکس جهت رفع اسپاسم عضلات در کودکان دارای معلولیت٬ کشت سلول‌های بنیادی در کودکان CP٬ اطلاع از حقوق کودکان کم‌‌توان و امکاناتی که سازمان بهزیستی در اختیار آنها قرار می‌دهد. اسدی نیز پس از پاسخ به پرسش های حاضران٬ شماره ۶۶۷۰۷۰۹۰ را در اختیار آنان گذاشت تا در صورت بروز هر گونه مشکل با کارشناسان معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی کشورتماس گرفته و مشاوره های لازم را دریافت کنند.

به همت کارکنان ایران‌خودرو، ۳ ویلچر تهیه شد

در حاشیه این مراسم نیز نادره‌ رضایی٬ مدیر مسئولیت اجتماعی ایران‌خودرو، با اشاره به اینکه سال‌هاست دنیا از کلمه توانمندسازی عبور کرده و به کلمه «تاب‌آوری» رسیده است، گفت: تاب‌آوری بهترین کلمه برای توصیف فضایی است که شما والدین کودکان کم‌توان درگیر آن هستید. تاب‌آور یعنی فردی که همه توانمندی‌هایش را به کار می‌گیرد و در جهت توان‌افزایی خود و اطرافیانش تلاش می‎کند و سپس شرایط موجود را تاب می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه تنها راه‌حل برون رفت از مشکلاتی که جامعه برای افراد کم‌توان ایجاد کرده٬ مشارکت و یاری هرچه بیشتر والدین این کودکان و جامعه با سازمان‌های مردم نهاد است، افزود: اگر دست به دست هم دهیم، با تلاش و همدلی یکدیگر و با داشته‌های مجموعه‌هایی مانند بهزیستی، آموزش‌و‌پرورش، حوزه‌های اجتماعی و برخی وزارتخانه‌ها و نهادهای سیاست‌گذار، می‌توانیم زیست بهتری را فراهم کرده و فضا را بهبود بخشیم.

رضایی با ابراز خوشحالی از اینکه حاصل مشارکت کارکنان شرکت در جمع آوری درب بطری‌های پلاستیکی، به خرید ۳ ویلچر منجر شد٬ تصریح کرد: ایران‌خودرو مجموعه‌ای بالغ و دارای کارمندان و کارگرانی شریف است که اگر نمی‌توانند از جیبشان هزینه مستقیم کنند، با مشارکت جمعی‌شان برای فردی که توان ندارد ویلچر تهیه می‌کنند؛ این نقطه قوت و زیبایی کار ماست.

او ادامه داد: ویلچرها از کارگاهی به نام«صنایع توانبخشی تک نو پویش افزا» خریداری شده است که تمامی کارکنان آن افراد دارای معلولیت هستند.

در پایان این همایش نیز سه ویلچر به نمایندگان موسسات خیریه رعد الغدیر، رعد تهران و مجتمع توانبخشی امام علی(ع) اهدا شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا