اشتغالرویداد اقتصادیمالی و اقتصادی

جزییات افزایش حقوق کارگران درسال۹۹

چگونه گی افزایش دستمزد کارگران

به گزارش مجله دانستنی اقتصاد و نقل از خبرگزاری تسنیم :شب گذشته جلسه شورای‌عالی کار بعد از چندین ساعت بحث و بررسی میان نمایندگان کارگران و کارفرمایان به نتایج مشخصی درباره پرونده مزد ۹۹ رسید.بر اساس توافق نمایندگان کارگری با دولت و کارفرمایان افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگری تصویب شد. به این ترتیب حق مسکن از ۱۰۰ هزار تومان به ۳۰۰هزارتومان افزایش یافت که این افزایش ۲۰۰ هزار تومانی باید به تصویب هیأت وزیران برسد تا قابلیت اجرایی پیدا کند.همچنین با کسر ۷۵ هزار تومان از پایه سنوات، حدود ۵ درصد به حداقل حقوق کارگران افزوده شد. یعنی حداقل بگیران در سال ۹۹ افزایش ۲۶ درصدی در پایه حقوق را خواهند داشت.به این ترتیب حداقل دستمزد یک کارگر مجرد (بدون احتساب سابقه) به رقم ۲۶.۱۰۴.۲۷۰ ریال میرسد که نسبت به سال ۹۸ رشد ۴۴.۵درصدی را نشان می‌دهد.شایان ذکر است که حداقل دستمزد یک کارگرد مجرد در سال نودوهشت مبلغ۱۸.۰۶۸.۸۱۰ ریال بوده است.افزایش حق مسکن کارگری با تصویت هیات دولت قابل اجرا خواهد بود. سایر سطوح علاوه بر حق مسکن روزی ۲۶۰۰ تومان نیز اضافه شد.

علی خدایی نماینده کارگران در شورای‌عالی کار می‌گوید: بر اساس مصوبات شب گذشته پایه حقوق از یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان به یک میلیون ۹۱۱ هزار تومان افزایش می‌یابد. حق اولاد از ۱۸۳ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۹۱ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. حقوق یک کارگر مجرد بدون سابقه دو میلیون و ۶۱۱ هزار تومان خواهد بود. حقوق یک کارگر با یک فرزند بالاتر از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود. البته محاسبات دقیق آن را اعلام خواهیم کرد. تاریخ اجرای مصوبه حق مسکن حداکثر از ابتدای تیر ماه خواهد بود. عدد پایه سنواتی ۷۵ هزار تومان به پایه حقوق اضافه شده است.بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر پایه سنواتی پایین آمد از سایر سطوح کم شده که به هیچ عنوان اینگونه نیست.عدد ثابت سایر سطوح مزدی هم افزایش پیدا کرده است.کمک هزینه مسکن از ۱۰۰هزار تومان به ۳۰۰هزارتومان افزایش می‌یابد.

محمد شریعتمداری وزیر کار در پایان ۲۹۲ جلسه شورای‌عالی کار، افزود: پیشنهاد افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران باید برای تصویب به هیات وزیران ارسال شود.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیان کرد: این تصمیم در شورای‌عالی کار با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، نماینده وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان ملی استاندارد و نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی اتخاذ شد.وی اظهارکرد: علاوه بر افزایش حق مسکن کارگران، در این جلسه برای اصلاح حق سنوات کارگران تصمیم بر آن شد تا مبلغ ۷۸ هزار تومان نیز به حداقل مزد کارگران اضافه شود.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان، تاکید کرد: امیدواریم نتایج این دو تصمیم در شورای‌عالی کار، در سال جهش تولید به ایجاد شرایط مطلوب کار و تولید در کشور کمک کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا