اقتصاد کلاناقتصادیسیاست داخلیسیاسی

اصلاح بودجه برای بهبود معیشت مردم است

دانستنی آنلاین: سخنگوی دولت گفت: اصلاح ساختار بودجه در جهت بهبود معیشت مردم به ویژه برای دهک‌های پایین جامعه، روان سازی اقتصاد کشور و رهانیدن اقتصاد از نوسانات خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین٬ علی ربیعی در نشست خبری امروز٬ یکشنبه ۲۳ تیر افزود: یکی از بحث های مهمی که در اصلاح ساختار بودجه دنبال می شود و در جلسه شنبه سران سه قوه دنبال شد اصلاح ساختار نظام مالیاتی و نظام تامین اجتماعی بود که در نظام مالیاتی باید از افرادی که برخوردار هستند بتوانیم دریافت های بسزایی داشته باشیم و به افرادی که نیازمند هستند در نظام تامین اجتماعی خدمات عمومی بیشتری را ارایه کنیم.

وی افزود: برای ذی نفعان بهزیستی و مددجویان امسال افزایش ۱۰۰۰ میلیاردی داشتیم و به ۲,۷۰۰ میلیارد تومان رسید و احتساب فرد دیگر با ضریب خانواده محاسبه می شود.

ربیعی به جلسه دولت اشاره کرد و گفت: در جلسه دولت آیین‌نامه اجرایی استانداردهای کالا و تجهیزات پزشکی با هدف ارتقاء سلامت و بهداشت عمومی به تصویب رسید. این آیین‌نامه کمک می‌کند که ما عدول از کالا و تجهیزات پزشکی را نداشته باشیم و با کیفیت بیشتری بتوانیم دولت بتواند برنامه اش را دنبال کند.

سخنگوی دولت افزود: لایحه مربوط به فعالیت صندوق‌های قرض الحسنه اصلاح شد، صندوق های قرض الحسنه و بعضی موسسات اعتباری مسیرهایی را رفتند که عدم تعادل های اقتصادی را به دنبال داشت. امروز در دولت برای تقویت نقش نظارت بانک مرکزی بر این صندوق‌ها لایحه‌ای تصویب شد که تقدیم مجلس می‌شود تا این صندوق‌ها اطمینان بخش‌تر فعالیت کنند و از سوء استفاده های احتمالی جلوگیری شود.

ربیعی ادامه داد: بر اساس تقسیمات کشوری اصلاحاتی در استان‌های خوزستان، فارس، اردبیل و همدان در دولت در دستور کار قرار گرفت و برخی از ارتقاءها در این استان ها صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: در جلسه دولت همچنان رسیدگی به مشکلات سیل‌زدگان بررسی شد و ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای جبران خسارات و بازسازی زیرساخت های آسیب دیده ناشی از سیل را برای وزارتخانه‌های جهاد، صمت و سازمان بنادر و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اختصاص دادیم.

ثبات نسبی در بازار ارز بوجود آمده است

ربیعی همچنین درباره نوسانات بازار و شرایط اقتصادی کشور افزود: تحریم‌ها شرایطی را ایجاد کرده که بعضاً اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار داده است، اما بیشتر نوسانات ارزی و تورم، ناشی از جنگ روانی آمریکا بوده است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: تحریم‌های فعلی آمریکا علیه ایران با دوره‌های قبلی آن به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست، ناامنی‌های روانی جامعه ما ناشی از جنگ روانی طرف مقابل بوده است.

وی تصریح کرد: امروز علائم خوبی را در اقتصاد کشور می‌بینیم، تورم ماهیانه کاهش پیدا کرده و ثبات نسبی در بازار ارز بوجود آمده است. همه با هم باید به ایجاد فضای آرام و امنیت روانی داخلی کمک کنند تا ثبات در بازارها ایجاد شود.

ربیعی گفت: علاوه بر پایین‌آمدن نرخ تورم، نرخ رشد تولید صنعتی و کشاورزی ما در دو ماه اخیر بهبود پیدا کرده است. ۱۸ ماه سختی داشتیم ولی ۲۴ ماه رو به بهبودی را خواهیم داشت.

امکان اینکه برخی بخواهند از شرایط تحریم سو استفاده کنند، دیگر وجود ندارد

وی در بخش دیگر از اظهارات خود گفت: درست است که آمریکایی‌ها تجارب تحریم‌های قبلی را داشتند که ما را تحریم کنند اما ما هم تجارب تحریم دور قبل را در عدم شکل‌گیری باندهایی که بخواهند از پول مردم جیب خودشان را پر کنند تدابیر بسیاری اندیشیده شده است.

ربیعی افزود: به خصوص این اتفاقات در حوزه نفت رخ می‌داد و من اطلاعات دقیق دارم که با همکاری‌هایی که بین دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی و وزارت نفت صورت می‌گیرد، قطعاً شرایطی که بتوانند مانند گذشته از تحریم سو استفاده کنند، دیگر به وجود نخواهد آمد و تمام تلاش آقای زنگنه هم در این جهت دنبال می‌شود.

دولت هیچ دخالتی در پرونده نجفی نداشته است 

سخنگوی دولت با اشاره به پرونده قضائی نجفی -شهردار اسبق تهران- و اینکه گفته می‌شود برخی از سوی دولت در روند پرونده دخالت‌هایی دارد، گفت: ما به تفکیک قوا و اینکه دولت در هیچ امر قضائی نباید دخالت کند معتقدیم؛ و در موضوع آقای نجفی هم از طرف دولت هیچ گونه اعمال نظر و دخالتی صورت نگرفته است؛ در اینجا حقوق انسان‌ها مطرح است و باید بگذاریم دستگاه عدالت و قضا کار خودش را انجام دهد.

امنیت آبراه‌های منطقه را کشورهای منطقه تأمین می‌کنند
ربیعی همچنین درباره توقف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق گفت: اقدامات حقوقی لازم را برای نفتکش توقیف شده ایرانی توسط نیروهای نظامی انگلیس را پیگیری می‌کنیم؛ اساساً دادگاه جبل الطارق و اقداماتی که صورت می‌گیرد تحت تأثیر سیاست‌های دولت انگلیس بوده و واقعی نیست و خوشبختانه خود دادگاه نیز اسناد محکمی را نتوانستند به دست بیاورند و خدمه کشتی را آزاد کرده‌اند.

سخنگوی دولت افزود: البته از شواهد امر و مجموعه اقدامات حقوقی جمهوری اسلامی ایران که به عمل آورده است و همچنین اظهارات اخیرانگلیسی ها می‌توان پیش بینی کرد که آنها منصرف خواهند شد چون مقصد این کشتی جایی نیست که انگلیسی‌ها اعلام کرده‌اند.

وی تصریح کرد: اتحادیه اروپا نیز دیدگاه و واکنش یکسانی در زمینه توقف این نفتکش، با انگلیسی‌ها ندارد و انگلیسی‌ها در این موضوع تنها مانده‌اند. آنها اعلام کرده‌اند می‌خواهند ناو به منطقه بفرستند، اما توصیه ما این است که به جای اعزام ناو، بگذارند امنیت منطقه و آبراه‌های کشتیرانی منطقه توسط کشورهای منطقه به شکل بهتری تأمین شود.

سخنگوی دولت درباره رفتارهای رئیس جمهوری آمریکا در قبال ایران بیان کرد: ترامپ امروز از ۱۲ شرط خود برای مذاکره با ایران عدول کرده است، و فقط بیان می‌کند «ایران نباید سلاح کشتار جمعی تولید کند» که ما نیز این موضوع را بارها عنوان کرده‌ایم که تولید، نگهداری و استفاده از این سلاح‌ها از نظر جمهوری اسلامی ایران محکوم است؛ علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز پیش تر پاسخ داده بود که آنها با این مواردی که می‌گویند به دنبال بهانه جویی هستند.

اصلاح ساختار بودجه برای بهبود معیشت مردم است
ربیعی همچنین درباره اهداف اصلی اصلاح ساختار بودجه کشور گفت: اصلاح ساختار بودجه یک هدف اولیه و اهداف فوری و دراز مدت دارد؛ هدف فوری آن است که اقتصاد کشور را از نوسانات قیمت نفت دور نگه داریم و اما هدف درازمدت آن برای آینده ایران و ثبات اقتصاد ایران است.

سخنگوی دولت افزود: ما برای برخی از تصمیم گیری مهم به اصلاحات نیاز داریم، همواره یکی از مشکلات ما در تصمیمات مهم عدم اجماع بوده است، اما اکنون وقتی یک اجماع در تمام ارکان، در سران سه قوه مطرح می‌شود و رهبر معظم انقلاب نیز آنرا تأیید می‌کنند به ما کمک می‌کند آن اجماع در تصمیم گیری را دنبال کنیم.

ربیعی تاکید کرد: اصلاح ساختار بودجه به نفع مردم و در جهت بهبود معیشت مردم به ویژه برای دهک‌های پایین جامعه و روان سازی اقتصاد کشور و رهانیدن اقتصاد از نوسانات (اقتصادی) خواهد بود.

سخنگوی دولت بیان کرد: منظور از اصلاح ساختار بودجه، تنگ‌تر کردن بودجه نیست، یک زمان این مفهوم برای اقتصاد مقاومتی نیز مطرح بود، اما مفهوم اقتصاد مقاومتی افزایش تاب آوری اقتصادی است.

تشکیل بخش بازرگانی در وزارت صمت
وی درمورد تشکیل بخش بازرگانی در وزارت صمت گفت: اختیارات حوزه بازرگانی وزارت صمت و همچنین اختیارات بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تفویض شد، در حقیقت هماهنگی بالایی میان وزیر جهاد کشاورزی و وزیر صمت ایجاد شده است.

سخنگوی دولت در زمینه تأمین کالاهای مورد نیاز مردم افزود: مهمترین مساله، خرید به موقع، توزیع و نظارت بر قیمت‌ها است و قطعاً با این تصمیم وضعیت بهتری نسبت به گذشته خواهیم داشت؛ نتیجه اولیه این تصمیم این است که با هماهنگی‌های صورت گرفته نسبت موجودی برخی اقلام و کالاها در انبارهای ما، ۵۰ درصد بیشتر از سه ماهه اول سال گذشته است. زیر به موقع خریداری کردیم و اکنون در انبارها موجود است.

ربیعی اظهار کرد: معمولاً در زمان سفارش و خرید کالاها و تخصیص ارز قبلاً با مشکلاتی رو به رو بودیم، با هماهنگی دو وزارتخانه و رئیس کل بانک مرکزی که سه ضلع این تصمیم (تشکیل بخش بازرگانی در وزارت صمت) تخصیص ارز، خرید به موقع انجام می‌شود و همچنین با نظارت بر قیمت‌ها به سمت کنترل بیشتر بازار حرکت خواهیم کرد.

اختصاص مالیات بر ارزش افزوده به شهرک های صنعتی

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره اینکه اکثر شهرک‌های صنعتی مشکل زیرساخت آب و برق دارند که مانع از سرمایه گذاری می‌شود و دولت برای آنها چه برنامه‌ای دارد، گفت: ما از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده همانگونه که به شهرداری‌ها کمک می‌کنیم بخشی از آن را به شهرک‌های صنعتی اختصاص می‌دهیم تا آنها رونق داشته باشند و به رونق تولید کمک کنیم. در لایحه مالیات بر ارزش افزوده که در مجلس مطرح است، در آنجا سهمی برای شهرک‌های صنعتی که فعالیت‌های اقتصادی انجام می‌دهند پیش بینی کردیم.

وی ادامه داد: اغلب شهرک‌های صنعتی از زیرساخت‌های خوبی برخوردار هستند. در دولت یازدهم و دوازدهم توسعه شهرک‌های صنعتی قابل توجه بوده است. اگر جایی به طور مشخص است که نیاز به ساختار بیشتر دارد بگویید که پیگیری کنم. ارزشی که شهرک صنعتی دارد فقط به قیمت خود زمین نیست بلکه به زیرساخت‌های آن هم هست.

سامانه‌های دریافت مالیات و رفاه ایرانیان
ربیعی گفت: باید افرادی که درآمدهای کمی دارند را شناسایی و برای زندگی آنها برنامه ریزی کنیم. در این زمینه یک ضعف و کاستی ۶۰ تا ۷۰ ساله داریم که در دولت‌های مختلف هم نتوانستیم آن را ساماندهی کنیم. یکی از سامانه‌های مهم، سامانه دریافت مالیات و دیگری سامانه رفاه ایرانیان است که اگر ساماندهی شوند می‌توانیم برنامه‌ریزی‌های خود را هم برای اخذ مالیات و هم برای ارائه خدمات به دهک‌های پایین جامعه تقویت کنیم.

سخنگوی دولت اظهار کرد: سامانه دریافت مالیات از مدت‌ها قبل آغاز به کار کرده و با پیگیری‌هایی که در دولت تدبیر و امید صورت گرفته است بیش از ۹۰ درصد تکمیل شده است، البته برخی از دستگاه‌ها الزام قانونی و حقوقی نداشتند که با این سامانه همکاری کنند که الزامات آن فراهم شد. اکنون کلیه دستگاه‌ها موظف به همکاری شده اند، و مشکلات ارائه اطلاعات لازم رفع شده است.

وی افزود: به زودی سامانه مالیاتی کشور یکپارچه خواهد شد و تمام اطلاعات مورد نیاز در سراسر کشور که به بهبود نظام مالیاتی کمک می‌کند و باعث می‌شود هم به کسی اجحاف نشود و هم کسی فرار مالیاتی نداشته باشد.

لایحه مالیات بر درآمد فعالیت‌های اختلال زا در دستور کار دولت
ربیعی گفت: لایحه «مالیات بر درآمد فعالیت‌های اختلال زا» در دستور کار داریم، پیش‌نویس این لایحه در هفته جاری از کمیسیون اقتصادی دولت به هیأت دولت ارسال می‌شود و سعی می‌شود با اهرم مالیات و گرایش به این فعالیت‌ها به حداقل برسد.

سخنگوی دولت بیان کرد: حرکت پول‌های سرگردان که نتیجه سالیان افزایش نقدینگی بوده است می‌تواند بخشی از اقتصاد کشور را دچار مشکل کند. این لایحه می‌تواند مانع اینگونه فعالیت‌ها شود و حرکت پول در اقتصاد و بازار را منطقی کند که به نفع همه است. این لایحه در هفته‌های آینده در دستور کار دولت قرار می گیرد.

وی در ادامه درباره اصلاحات صورت گرفته در ساختار اقتصادی و تاثیر آن برای سوخت نیز گفت: ۴ ماه است که کمیته‌های کارشناسی در این زمینه و موضوع سوخت فعالیت می‌کنند که متشکل از مرکز پژوهش های مجلس، نمایندگان قوه قضاییه و سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی، صمت، جهادکشاورزی و بانک مرکزی است.

ربیعی گفت: موضوع سوخت جزیی از یک کل است. طرح اصلاح ساختاری بودجه شامل ۴ محور اساسی چون درآمدزایی پایدار، هزینه‌کرد کارا، ارتقای ثبات، توسعه و عدالت و اصلاحات نهادی و نظام بودجه‌ریزی را در جلسه روز گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی به تصویب رساندیم.

سخنگوی دولت افزود: موضوع سوخت به درآمدزایی پایدار بر می‌گردد یکی از برنامه ها، اصلاح یارانه‌های پنهان سوخت و انرژی است و برنامه دوم یکپارچه سازی نظام مالیاتی و تامین اجتماعی است. هرکدام از این محورها ۳ یا ۴ برنامه دارند.

وی ادامه داد: در اصلاح ساختار نظام بانکی قبلاً پیش بینی نشده بود که در جلسه روز گذشته که این اصلاحات پیشنهاد شد. همچنین اصلاح سیاست های حمایتی را داریم که دهک های پایین چگونه بیشتر برخوردار شوند و نوعی مبارزه با فقرزدایی را هم در این برنامه ها قرار گرفته است.

ربیعی گفت: ۶۰ سال یا بیشتر است که بودجه‌نویسی داریم ولی هنوز عدالت‌های منطقه‌ای مطلوب نیست و هنوز سهم فردی که در روستاهای زابل و خاش از مواهب برخودار می شود با یک تهرانی یکسان نیست. باید به صورت جدی‌تر در بودجه ریزی به سمت عدالت‌های اجتماعی و دهکی حرکت کنیم.

سخنگوی دولت درباره اوقات فراغت و اولویت های دولت گفت: میراث فرهنگی تمهیدات گردشگری را برای تابستان پیش بینی کرده است. وزارت آموزش و پرورش در دل برنامه های جانبی خود و همچنین صدا وسیما نیز برنامه هایی را برای اوقات فراعت در نظر گرفته اند.

وی افزود: به طور کلی ما به سیاست‌گذاری برای اوقات فراغت نپرداخته ایم. واقعاً شهرهای داریم که فاقد سینما و تئاتر و ورزشگاه است و از غروب به بعد زندگی شهری در آنجا وجود ندارند. ما نیازمند سیاست‌گذاری برای زندگی شبانه در شهرهای بزرگ هستیم. زندگی شبانه واقعیتی است که می شود برای آن سیاست گذاری کرد و به طور سالم دنبال شود.

ربیعی با بیان اینکه در شهرهای کوچک اوقات فراغت واقعاً یک مساله است، گفت: کارهای وزارت ارشاد برای گسترش تئاترها و سینماها با وام‌های خرد در حال انجام است اما نیازمند حمایت و برنامه‌ریزی بیشتری در این زمینه هستیم.

یارانه نان حذف نمی شود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر گفته‌های اسحاق جهانگیری در همایش فرمانداران مبنی بر عدم ارتباط دولت و نخبگان، خاطرنشان کرد: سامان سیاسی ما بر اساس نهادهای میانجی به طور کل ضعیف است و ارتباطی با دولت‌ها ندارد. بحث من فقط احزاب سیاسی نیست. نهادهای مدنی، صنفی، اتحادیه ها و سندیکاها و گروه های اجتماعی باید شکل بگیرند.

وی گفت: یکی از اهداف ما در دولت یازدهم و دوازدهم گسترش این نهادها بود که البته ما در این زمینه موفق بودیم. خیریه‌هایی که در دولت یازدهم و دوازدهم افزایش پیدا کرده، به اندازه کل خیریه‌هایی است که در گذشته شکل گرفته است. گروه هایی که مجوز گرفتند این گروه ها تعداد آنها قابل توجه بوده است. سهولت در دادن مجوز، آیین نامه‌هایی که مجوز می دادند را اصلاح کردیم. جامعه اگر می‌خواهد با ثبات بماند باید با نهادهای میانجی ارتباط داشته باشد.

ربیعی در ادامه به سرمایه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: سرمایه اجتماعی هم بحث بسیار گسترده ای است بخشی از آن اعتماد است. درست است که مشکلات مادی وجود دارد و باعث کاهش اعتماد شده است ولی نوع بازتاب اخبار و عدم تحلیل آنها نیز در این مسیر تاثیرگذار است. آنچه که ما امروز در مقابل ترامپ ایستادیم انسجام اجتماعی ما بوده است. ایستادگی ما در این ۴۰ سال نتیجه اعتماد مردم به کلیت نظام و مسولان بوده است و باید در جهت افزایش تقویت اینها تلاش کنیم بنابراین دل نگرانی آقای جهانگیری بسیار درست است.

سخنگوی دولت درباره اینکه اظهارات وزیر اقتصاد در خصوص طراحی بسته حمایتی و ارائه آن به دولت، خاطرنشان کرد: ۸ هزار و ۴۰۰ میلیون تومان برای سیاست‌های اجتماعی پیش‌بینی کردیم که این بودجه برای اقشار خاص مانند زنان سرپرست خانوار و مددجویان در نظر گرفته شده است. طبق آخرین آماری که دارم ۱۱ میلیون نفر مشمول دریافت این بسته‌های ۳۰۰ هزار تومانی بودند که در ماه مبارک رمضان داده شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه حذف سه دهک از دریافت یارانه‌ها از چه زمانی اجرایی خواهد شد، گفت: در خبرها آمده بود یارانه نان حذف شده است، که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و یارانه نان حذف نخواهد شد، آنچه اتفاق افتاد برای آردهای صنعتی بود.

ربیعی ادامه داد: درخصوص حذف سه دهک از دریافت یارانه‌ها باید بگویم به طور سنتی هر اندازه مقدور باشد انجام می‌دهیم. درسال های ۹۴و ۹۵ پنج میلیون نفر از سه دهک حذف کردیم، برنامه جدیدی نیست و همان قبلی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا