اقتصادیجهان

اروپا و روسیه دلار را حذف کردند

دانستنی آنلاین: اتحادیه اروپا و روسیه توافق کردند که در معاملات دو جانبه به جای استفاده از دلار که به اعتقاد نماینده حزب ملی فرانسه به یک ابزار سیاسی و قانونی در دست آمریکا تبدیل شده، از روبل و یورو استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین٬ تیری ماریانی (Thierry Mariani)٬ نماینده حزب ملی فرانسه به شبکه تلویزیونی بی. اف. ام. تی.وی گفته که اتحادیه اروپا و روسیه نیازی به توافق جدید برای انجام معاملات بیشتر از طریق یورو ندارند.

به گفته وی، هر چیزی که هژمونی دلار را پایان دهد، مثبت است.

نماینده حزب ملی فرانسه ادامه داد: همیشه برای من حیرت آور است که کشورهای بزرگی مانند کشورهای اروپایی یا روسیه از دلار در معاملات خود استفاده می‌کنند. این (دلار) یک سلاح اقتصادی و قانونی برای آمریکا است زیرا اعتقاد دارد در هر جایی که پول رایج اش استفاده می‌شود، حق دخالت دارد.

ماریانی معتقد است که دلار آمریکا برای این کشور “یک فرصت قانونی و حتی جنایی” برای دخالت در امور مختلف فراهم می‌کند.

روسیه و اتحادیه اروپا توافق کرده اند تا با ایجاد کارگروهی مشترک برای استفاده از روبل و یورو در معاملات دو جانبه با سلطه گرایی دلار مقابله کنند.

پیشتر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، در کنفرانس بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ استفاده از دلار به عنوان ابزار فشار توسط آمریکا را محکوم کرده بود.

نماینده حزب ملی فرانسه با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی امروز، فراسرزمینی بودن قانون آمریکا است، گفت، استفاده از دلار باعث شده که بانک‌های فرانسوی تاوان پس بدهند. من نمی‌فهمم چرا با وجود تحریم‌ها و خطرات آن، ما هنوز از ارزهای دیگر استفاده زیادی نکرده ایم. اگر این پیمان (بین اتحادیه اروپا و روسیه) اجرا شود، آن را یک اقدام مثبت می بینم. اما فکر می‌کنم در زمان حاضر، این تنها تصمیمی بدون یک مکانیزم خاص است “.

«ماکسیم اورشکین»٬ وزیر توسعه اقتصادی روسیه دی سال گذشته به کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیشنهاد کرد تا به استفاده از دلار آمریکا در معاملات مالی پایان دهند و با یورو به تجارت با روسیه در حوزه انرژی بپردازند.

وی گفت که دلار آمریکا تنها سیستم پرداخت رسمی میان روسیه و اروپا نیست و سهم دلار در معاملات بازرگانی خارجی روسیه از جمله با کشورهای اروپایی رو به کاهش گذاشته است.

به گفته او، تجارت منابع خام (نفت و گاز و مواد خام) با یورو منجر به کاهش قابل توجه سهم دلار در پرداخت‌های مالی دو طرف خواهد شد البته تحقیق این هدف نیاز به تلاش و همکاری مشترک دارد.

اورشکین پیشتر گفته بود که وزارتخانه‌های دارایی و توسعه اقتصادی و بانک مرکزی روسیه طرحی را برای کاهش شدید سهم دلار در اقتصاد روسیه به دولت این کشور ارائه کردند.

«آنتون سیلوانف» (Anton Siluanov) معاون نخست وزیر و وزیر دارایی روسیه هم پیشتر گفته بود که دلار آمریکا به ابزار توأم با ریسک در پرداخت‌های مالی تبدیل شده است.

روسیه با برخی کشورها از جمله چین و هند با ارزهای ملی تجارت می‌کند و چنین طرحی برای بکارگیری در مبادلات بازرگانی و اقتصادی ایران و روسیه نیز در دست بررسی قرار دارد.

در این ارتباط، همچنین راشاتودی امروز (یکشنبه) گزارش کرد که وزیر دارایی روسیه پس از دیدار با «ماروش سوکویچ» (Maros Sefcovic) نایب رئیس اتحادیه انرژی کمیسیون اروپا گفته مسکو و بروکسل تمایل دارند هر چه سریع‌تر از روبل و یورو در مبادلات دو جانبه خود استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا