اشتغالاقتصاد کلاناقتصادیصنعت و تجارت

۶۲ قرارداد داخلی سازی در صنعت قطعه کشور

دانستنی آنلاین: وزیر صمت گفت: ما با فعال سازی نهضت ساخت داخل می‌توانیم تحول عظیمی در بخش صنعت و به دنبال آن اشتغال کشور به وجود آوریم با این کار از توان علمی دانشگاه‌ها به نحو مطلوب استفاده خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین٬ از ایلنا٬ در نشست یک روزه روسای دانشگاه و مراکز آموزشی کشور که با محور بررسی تحریم‌ها و راهکارهای مقابله با آن در دانشگاه الزهرا محمدرضا رحمانی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر انقلاب گفت: برنامه‌های ما برای تحقق این شعار بر روی هفت محور  با ۳۵ برنامه تعریف شده‌اند که در یک نگاه کلی متوجه خواهیم شد که تمام آنها مرتبط با دانشگاه‌ها است.

رحمانی ادامه داد: ما اگر می‌خواهیم در شرایط امروز موفق شویم باید نوآوری، تکنولوژی، خلاقیت و پژوهش را مانند هوایی که برای تنفس استفاده می‌کنیم در دستور کار قرار دهیم. این امر به خصوص در حوزه صنعت و اشتغال امری واجب است.

وی افزود: این برنامه‌ها الزاما یکساله نیست و برخی از آنها بلندمدت است. محور اول تولید و صنعت، محور دوم توسعه صادرات غیرنفتی، محور سوم توسعه معادن و صنایع معدنی، محور چهارم توسعه فناوری و دانش بنیان با تغییر رویکرد از مونتاژ به سمت نوآوری، محور پنجم مدیریت بازار و ساماندهی لجستیکی بازار، محور ششم بهبود فضای کسب و کار در حوزه صنعت، معدن و تجارت و محور هفتم تامین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری است.

وی با تشریح محور اول گفت: این محور ۱۰ برنامه در ذیل خود دارد که نقطه هدف ما امسال بر روی داخلی‌سازی است. رهبری نیز در دیدار خود با دانشگاهیان گفتند که صنعت کشور نیاز خود را اعلام نموده و حالا دانشگاه‌ها باید پای کار بیایند ما اواخر سال گذشته نهضت ساخت داخل را پس از بررسی‌ها و برنامه‌ریزی‌های فراوان شروع کردیم ما حتی بر روی انتخاب اسم و عناوین ساعت‌ها بحث کردیم زیرا این اسامی خودشان پیغام دارند.

رحمانی ادامه داد: بسیاری از اهدافی که در نظام سیاست‌گذاری ما تعریف شده از خودکفایی و اشتغال تا فعال‌سازی واحدهای تولیدی زیرمجموعه این محور است ما در این محور صنایع کشور را به دو بخش واحدهای بزرگ و متوسط و کوچک تعریف کردیم که واحدهای بزرگ شامل خودروسازی و فولادی‌ها می‌شوند و واحدهای متوسط در این تعریف شامل سیمان، پتروشیمی‌ها، کاشی و صنایع غذایی جای می‌گیرند. بر اساس این محور واحدهای بزرگ ملزم شدند خودشان به صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نمایشگاه الزامات و نیازمندی‌های خود را تعریف کنند و در دسترس عموم بگذارند در واحدهای متوسط نیز انجمن‌ها این مسئولیت را به عهده گرفتند به طور مثال روز گذشته در جلسه‌ای که با انجمن کاشی و سرامیک داشتم مقرر شد آنها در کوتاه‌ترین زمان نیازهای خود را برای داخلی سازی اعلام کنند. روز گذشته نیز قطعه‌سازان کشور در نمایشگاه تبریز، قطعات مورد نیاز خود را اعلام کردند و طبق اطلاعاتی که امروز صبح به دست من رسیده تا الان ۶۲ قرارداد جهت داخلی سازی امضا شده است.

رحمانی ادامه داد: ما با فعال سازی نهضت ساخت داخل می‌توانیم تحول عظیمی در بخش صنعت و به دنبال آن اشتغال کشور به وجود آوریم با این کار از توان علمی دانشگاه‌ها به نحو مطلوب استفاده خواهد شد و صنعت نیز نیازهای خود را تامین خواهد کرد. در وازتخانه آقای قبادی معاون برنامه‌ریزی که خود از اساتید به نام دانشگاه هستند وظیفه ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی را برای تامین نیازها بر عهده دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا