اشتغالاقتصادیمحیط زیست

کشت ممنوعه زیر پای زاگرس

توسعه کشت خشخاش در عرصه‌های جنگلی بلوط

🔹به گزارش مجله دانستنی اقتصاد و نقل از اقتصاد انلاین :زاگرس‌نشینان سالیان سال است که پای جنگل‌های بلوط را برای کشت و کار شخم می‌زنند، اما چندی است محصولی را که در این زمین‌ها می‌کارند تغییر داده‌اند.
🔹چهار تا پنج سالی است که اراضی زیر آشکوب مناطق صعب‌العبور و دور از دسترس زاگرس به کشت خشخاش اختصاص می‌یابد، محصول ممنوعه‌ای که از آن تریاک استخراج می‌شود.
🔹مردم محلی می‌گویند که این محصول را برای مصارف شخصی می‌کارند و به‌این‌ترتیب لازم نیست برای دسترسی به این مخدر، چشم به آن‌سوی مرزهای شرقی داشته باشند.
🔹صاحبان مزارع نامشخص هستند و از قطعاتی به وسعت ٢۵٠ مترمربع، یک کیلوگرم ماده مخدر به‌دست می‌آید.
🔹روستاییان قیمت هر کیلوگرم محصول مزرعه‌های بلاصاحب را هم ١٠ تا ٢٠ میلیون تومان اعلام می‌کنند اما می‌گویند این قیمت‌ها، قیمت عرفی است و کسی محصول این مزارع را خریدوفروش نمی‌کند.
🔹با یک حساب‌وکتاب ساده درمی‌یابید قطعات یک هکتاری که در آنها خشخاش کشت‌شده، ۴٠٠ میلیون تومان درآمد برای کشاورز ایجاد می‌کنند و اهالی روستاهای اطراف سیمره نیز می‌گویند کشت خشخاش از محصولات دیمی که قبلاً می‌کاشتند، قطعاً درآمد بیشتری برایشان ایجاد خواهد کرد.
🔹کسی نمی‌داند چگونه نخستین بذرهای این گیاه ممنوعه پایش به منطقه بازشده است و نمی‌دانیم آیا کارتل‌هایی هستند که محصول مزارع غیرمجاز را خریداری کنند یا نه، فقط می‌دانیم که در درزها و شیارهای زاگرس به‌خصوص نقاط دوردست و دورافتاده‌ای که ساکنان آن بضاعت مالی کمی دارند، عده‌ای مشغول به کشت گیاهی هستند که اگر به وضعیت آنها رسیدگی و از پتانسیل‌های قانونی برای کشت گونه‌های مجاز خشخاش استفاده می‌شد، شاید وضعیت زاگرس بهتر از امروز بود.
🔹در دو سوی سیمره تا چشم کار می‌کند، قطعات چند مترمربعی تا چند هکتاری به کشت خشخاش اختصاص‌یافته است، به عبارتی تا نوک قله کوه‌ها، به‌صورت لکه‌های پراکنده زیر کشت خشخاش رفته است و امحای این مزارع بدون شک وقت و نیروی انسانی زیادی را طلب می‌کند.
🔹عکس‌های هوایی و تکنولوژی روز راه مناسبی برای شناسایی مزارع خشخاش نیست و گزارش‌های مردمی، گشت زمینی و فعالیت مخبرها منجر به کشف مزارع ممنوعه می‌شود.
🔹رنگ مزارع خشخاش کمی تیره‌تر از سبز مرتع است و تنها راه شناسایی مزارع از دور همین تفاوت رنگ است.
🔹مسئول امحای مزارع اگر در مناطق حفاظت‌شده باشد، یگان حفاظت محیط‌ زیست و اگر در دیگر عرصه‌ها کشت‌شده باشد، یگان حفاظت سازمان جنگل‌هاست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا