اقتصادیخودرو

پژو ۳۰۱ ایران خودرو در نقطه استارت

دانستنی آنلاین/فرهاد اسماعیلی: امروز مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از رونمایی خط تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ محصول جدید این خودروساز با داخلی‌سازی بیش از ۶۰ درصد از هفته آینده خبر داد و گفت که توانمندی زنجیره ارزش ایران خودرو با خودکفایی در تولید پژو ۳۰۱ به نمایش گذاشته شده و این محصول با امتیاز ساخت داخل بیش از ۶۱ درصد به تایید شرکت مشاور خودرو و وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین٬ هاشم یکه زارع با اشاره به اینکه عمق داخلی سازی محصول تا زمان تولید انبوه در سال آینده به بیش از ۸۰ درصد می رسد٬ افزود: درحال حاضر خط بدنه سازی با ظرفیت اسمی ۱۶ دستگاه در ساعت درحال آماده سازی و بهره برداری در روزهای آینده است. این خط تولید مجهز به ۲۴ ربات است و برای نخستین بار در صنعت خودروی کشور از تکنولوژی جوشکاری لیزر و GMT استفاده شده است.

یکه زارع، تولید ۳۰۱ را تاوان پژو برای عهد شکنی و ترک یک طرفه قرارداد خواند و آن را فرصتی برای بهره مندی از توان متخصصان داخلی قلمداد کرد و گفت: در این مسیر از توان شرکت های دانش بنیان، مراکز علمی و دانشگاهی و نهادهایی که توانایی حمایت از صنعت خودرو را دارند استفاده می کنیم.

وی ضمن تاکید بر مقدور نبودن داخلی سازی ۱۰۰ درصدی محصول در هیچ یک از خودروسازان جهانی، از مذاکره با برخی شرکت های دانش بنیان و صنایع دفاع برای تولید قطعات با فن آوری بالا (های تک) خبر داد و با اشاره به این که بدون اتکا به پژوی فرانسه از اوایل سال آینده خط تولید انبوه این خودرو به بهره برداری می رسد، خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، پس از طی مراحل تولید آزمایشی،‌ این محصول در اوایل سال آینده با ظرفیت اولیه ۱۰هزار دستگاه در سال به تولید انبوه خواهد رسید و در ادامه به ۱۰۰ هزار دستگاه و در نهایت سالانه ۲۵۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

مشخصات فنی پژو ۳۰۱

اما در ادامه می خواهیم با پژو ۳۰۱٬ محصول جدید ایران خودرو که تا پایان سال به تولید انبوه می رسد٬ آشنا شویم.

پژو ۳۰۱ در کلاس سدان‌های کامپکت قرار می‌گیرد. این خودرو با هدف عرضه به بازارهایی مانند آفریقا، خاورمیانه و هندوستان طراحی شده است. پژو تغییراتی در ظاهر ۳۰۱ اعمال کرده است و  نسخه‌ی فیس‌لیفت‌شده‌ی این خودرو را نیز معرفی کرد که احتمالا برای عرضه در بازار کشورهای اروپای غربی در نظر گرفته شده است.

بدنه و کابین پژو ۳۰۱

کلاس بدنه سدان
ابعاد طول ۴۴۴۲ میلی متر عرض ۱۷۴۸ میلی متر ارتفاع ۱۴۶۶ میلی متر
وزن ۱۰۹۰ کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان ۵
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو ۱۹۵ / ۵۵ R16
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب ۱۹۵ / ۵۵ R16

مشخصات فنی موتور

حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی
نوع موتور بنزین سوز انژکتوری
تعداد سیلندرها ۴
تعداد سوپاپ ها ۱۶
محل قرار گیری موتور موتور جلو
سیستم سوخت رسانی پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک ۵۳ لیتر
حداکثر توان خروجی ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور/دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی ۱۵۰ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور/دقیقه

جعبه دنده پژو ۳۰۱

نوع جعبه دنده جعبه دنده دستی / جعبه دنده اتوماتیک
تعداد دنده (جلو) ۵ دنده دستی / ۴ دنده اتوماتیک
جعبه دنده اتوماتیک دیفرانسیل جلو FWD

سیستم ترمز پژو ۳۰۱

نوع سیستم ترمز ABS، EBD، HBA، TCS ، ESC 
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی

سیستم تعلیق و فرمان پژو ۳۰۱

نوع سیستم تعلیق نیمه مستقل- مک فرسون
نوع سیستم فرمان فرمان EPS (تمام الکتریکی)

 

عملکرد پژو ۳۰۱

حداکثر سرعت ۱۸۸ کیلومتر بر ساعت
شتاب ۰ الی ۱۰۰ ۹٫۴ ثانیه
مصرف سوخت شهری ۸.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی ۵.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت ۶٫۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵
ستاره ایمنی Euroncap ۳ ستاره

امکانات پژو ۳۰۱

کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) دارای کیسه‌های هوای جانبی و جلویی و پرده‌ای
سیستم های امنیتی و حفاظتی سیستم ورود بدون کلید
سیستمهای تهویه مطبوع تهویه مطبوع اتوماتیک
سیستمهای مولتی مدیا سیستم صوتی + CD + MP3 + USB + پورت AUX + بلوتوث + GPS
سیستم صندلیهای جلو و عقب
سیستم آیینه ها آینه‌های برقی
سیستم شیشه ها تنظیم برقی تمام پنجره ها
سیستم های سقف سیستم سانروف
سیستم روشنایی جلو و عقب
سنسورهای پیش فعال سنسور پارک عقب
متفرقه سیستم تثبیت کننده سرعت (کروز کنترل) / سیستم START/STOP

 شرکت پژو خودروی سدان ۳۰۱ را در نسخه‌های متنوعی با پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی عرضه می‌کند. نسخه‌های بنزینی این خودرو با پیشرانه‌های ۱.۲ و ۱.۶ لیتری عرضه می‌شوند. پیشرانه‌ی اول از سه سیلندر بهره می‌برد و قادر است در دور موتور ۵۷۵۰ دور بر دقیقه، حداکثر قدرت ۸۲ اسب‌بخار تولید کند، این مدل با گشتاوری معادل ۱۱۸ نیوتن‌متر در دور موتور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه، تنها به همراه جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته ارائه می‌شود.

اما پیشرانه‌ی دوم با چهار سیلندر، قادر به تولید قدرتی معادل ۱۱۳ اسب‌بخار در دور موتور ۶۰۵۰ دور بر دقیقه است. حداکثر گشتاوری که پیشرانه‌ی یادشده می‌تواند تولید کند، ۱۴۹ نیوتن‌متر است که در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. این پیشرانه با دو نوع جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته و خودکار ۶ سرعته قابل سفارش است. احتمال زیادی برای تولید پژو ۳۰۱ در ایران با پیشرانه‌ی ۱۱۳ اسب‌بخار، وجود دارد.

 شرکت سازنده‌ی فرانسوی، سیستم تعلیق جلو را از نوع شبه‌ مک‌فرسون و بخش عقب را از نوع سیستم تعلیق نیمه‌مستقل با فنرهای پیچشی انتخاب کرده است. برای چرخ‌های جلوی این خودرو ترمز دیسکی و برای چرخ‌های عقب، از ترمزهای کاسه‌ای استفاده شده است؛ ابعاد ترمزهای عقب بسته به بازار عرضه، ۸ یا ۹ اینچی است.

امکانات رفاهی پژو ۳۰۱

پژو ۳۰۱ از امکانات رفاهی نسبتا مناسبی بهره می‌برد که از بین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون کروز کنترل و سیستم محدودکننده‌ی سرعت، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، دوربین دنده‌عقب، سیستم پایش فشار تایرها و روشن‌ شدن خوکار چراغ‌های خطر حین ترمزگیری‌های شدید اشاره کرد.

سیستم سرگرمی پژو ۳۰۱ شامل مواردی همچون نمایشگر ۷ اینچی لمسی، پورت USB ،AUX و بلوتوث است، سیستم موقعیت‌یابی سه‌بعدی TomTom و سازگاری با پلتفرم‌های Apple CarPlay ،Android Auto‌ و MirrorLink از جمله‌ی قابلیت‌های دیگری است که پژو برای سیستم سرگرمی خودروی پژو ۳۰۱ در نظر گرفته است. این خودرو شاید به خوبی سدان‌های کره‌ای مجهز نباشد، اما امکانات تعبیه‌شده در این خودرو می‌تواند نیاز‌های قشر عمده‌ای از خانواده‌ها را تأمین کند.

ایمنی پژو ۳۰۱

شرکت پژو نسخه‌ی فیس‌لیفت‌شده‌ سدان خود را به مجموعه‌ای متنوع از سیستم‌های ایمنی مانند سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم ترمز کمکی در مواقع اضطراری EBA، قلاب‌های ISOFIX برای نصب صندلی‌های ویژه‌ی کودک و درنهایت کمربند ایمنی سه مرحله‌ای برای سرنشینان عقب مجهز کرده است. پژو ۳۰۱ از چهار کیسه‌ی هوای ایمنی بهره می‌برد؛ دو کیسه‌ی هوا مسئولیت حفاظت از راننده و سرنشین جلو را در تصادفات روبه‌رو بر عهده دارند. کیسه‌های هوای جانبی نیز از بدن سرنشینان ردیف جلو در برخوردهای جانبی محافظت می‌کنند.

پژو ۳۰۱ در تست‌های سال ۲۰۱۴ مؤسسه‌ی Euro NCAP موفق به کسب سه ستاره‌ی ایمنی شده است که نتیجه‌ی چندان خوبی به‌شمار نمی‌رود؛ نمره‌های کسب‌شده توسط این خودرو در آزمون یادشده بدین شرح است:

  • محافظت از سرنشینان بزرگ‌سال: ۷۱٪
  • محافظت از سرنشینان خردسال: ۷۵٪
  • محافظت از عابران پیاده: ۵۴٪
  • سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده: ۳۳٪

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، این خودرو بخش عمده‌ای از نمره‌های خود را در بخش‌های سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده و محافظت از عابران پیاده از دست داده است و شاید بتوان توجیه نمرات ضعیف در بخش‌های یادشده را بازه‌ی قیمتی این خودرو دانست؛ البته باید توجه کرد که این نتایج ذکرشده به نسل پیشین پژو ۳۰۱ تعلق دارد و هنوز نسخه‌ی فیس‌لیفت‌شده‌ی آن مورد بررسی قرار نگرفته است. بااین‌حال پیش‌بینی تغییر عمده‌ای در نتایج تست تصادف این خودرو نمی‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا