اقتصادیبازار

پشت پرده کاهش معاملات در بازار مسکن

دانستنی آنلاین: قیمت مسکن در یکسال اخیر جهشی غیر قابل پیش بینی داشت و همین موضوع باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری برای خانوارهای ایرانی به خصوص مستاجران شد.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین٬ مسکن یکی از مهمترین اولویت های هر خانواده ای است، کالایی مصرفی که متاسفانه در ایران به کالای مبادله ای تبدیل شده و با توجه به بالا رفتن قیمت ارز در کشور ، مسکن نیز گران شد.

حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به کاهش ۵۰ درصد معاملات در بازار مسکن در سال جاری بیان کرد: حجم معاملات خرید و فروش مسکن در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و این در حالی است که در سال ۹۷ هم با کاهش میزان معاملات مسکن مواجه بودیم.

وی در ادامه در خصوص کاهش عرضه مسکن در سال‌های گذشته گفت: کاهش حجم معاملات مسکن در سال گذشته چشمگیر بوده است و این روند در سال جاری هم ادامه داشته که این رکود سنگین به دلیل رشد نامتعارف قیمت مسکن بوده است؛ به علاوه کاهش تولید هم موجب شده تا در شش سال گذشته با کاهش ۴۵ درصدی عرضه مسکن مواجه شویم.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: در حال حاضر عمده افرادی که در بازار خرید و فروش مسکن فعالیت می‌کنند، خریداران و فروشندگان مصرفی نیستند، مصرف‌کنندگان واقعی قدرت خرید مسکن را ندارند و به همین دلیل عده‌ای به سمت حاشیه‌نشینی و خانه‌های خالی حاشیه‌ای تهران سوق پیدا کردند.

عقبایی در توضیح وضعیت قیمت مسکن در تابستان سال جاری اظهار کرد: قیمت مسکن در تابستان امسال روند افزایشی نخواهد داشت.

وی درباره ضرورت افزایش تسهیلات خرید مسکن اظهار داشت: یکی از دلایل رکود مسکن متناسب نبودن قدرت خرید مردم نسبت به افزایش قیمت‌ها است که افزایش سقف تسهیلات می‌توانست به رشد توان خرید مردم کمک کند.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه با اشاره به احتمال افت قیمت مسکن تاکید کرد: به شرط ثبات قیمت ارز، واحد‌های بالای ۱۵۰ متر تا پایان شهریور ماه احتمالا با افت قیمت مواجه می‌شوند؛ همچنین در نیمه دوم امسال باز هم به شرط ثبات قیمت ارز، احتمال افت قیمت خانه‌های زیر ۱۵۰ متر هم وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: باید مالیات بر خانه‌های خالی هرچه سریع‌تر به اجرا برسد تا ضرر خالی نگه داشتن واحد‌های مسکونی بسیار بالا باشد که مالکان مجبور به اجاره دادن این واحد‌ها شوند.

کیان پور از نمایندگان مجلس نیز اظهار کرد: افزایش قیمت خرید و فروش مسکن، وضعیت اجاره‌بها را بغرنج کرده است و در چند ماه اخیر شاهدیم قیمت اجاره بها در اکثر شهرهای کشور بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است.

کیان‌پور اضافه کرد: در این شرایط چالش‌هایی برای اجاره‌نشین‌ها ایجاد شده است و افراد برای تأمین مسکن نیازمند ودیعه و کرایه بیشتری هستند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت باید از مستأجران حمایت مالی و اعتباری کند و در این شرایط چنانچه خانواده‌ها توان پرداخت اجاره بها نداشته باشد باید به زندگی در حاشیه شهر و مناطق پایین‌تر رضایت دهند.

کیان‌پور تصریح کرد: باید تدبیری برای حل این موضوع اندیشیده شود.با راه‌اندازی صندوق حمایت از مستأجران و پرداخت تسهیلات کم‌بهره این مسأله تاحدودی قابل حل است.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از مؤلفه‌های اصلی در تولید مسکن مسأله بهای زمین است، در اواخر سال گذشته قیمت زمین ۱۲۲ درصد افزایش قیمت داشت.

به نظر می رسد مسکن همچنان وضعیت رکودی خود را حفظ کند مگر آنکه دولت هر چه زودتر اخذ مالیات از خانه های خالی را شروع و از سوی دیگر زمین ارزان در اختیار مردم قرار دهد و با ارائه وام با سود کم تولید مسکن را بالا برده تا با بالا رفتن عرضه مسکن قیمت ها کاهش یابد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا