اقتصادیبازاررسانهفرهنگی و هنری

عرضه کاغذ به بازار در دو هفته آینده

دانستنی آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اطمینان داد که تا دوهفته آینده ۶ تا ۱۰ تن کاغذ از گمرک ترخیص و در بازار عرضه می شود.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، سیدعباس  صالحی در جمع خبرنگاران درباره دلایل کمبود کاغذ در ماه‌های اخیر در بازار، گفت: همان طور که می دانید تولید ما در کاغذ بسیار اندک است. سه کارخانه کاغذ در کشور وجود دارد  که به طور اسمی ۱۷۰ هزار تن تولیدات دارند اما باید گفت تولیدات این کارخانه ها در سال ۹۶ حدود حدود ۱۰ هزار تن و در سال ۹۷ حدود ۲۰ هزار تن بوده است.

او با تاکید بر اینکه نیاز سالانه کاغذ کشور ۴۰۰ هزار تن است و با توجه به تولید کم نیاز به واردات داریم، افزود: بخش عمده نیاز ما به کاغذ از راه واردات تامین می‌شود و از  ۴۰۰هزار تن کاغذ مصرف سالیانه، میزانی که در بخش نشریات و روزنامه ها  باتوجه به تیراژشان مورد نیاز است، حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن است.

وزیر ارشاد درباره تصمیمات دولت برای حل مشکل کاغذ گفت: اوایل سال مطرح بود که آیا میتوانیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را از کاغذ برداریم و به ارز نیمایی تبدیل کنیم یا خیر که همین امر تلاطم هایی در بازار کاغذ ایجاد کرد.

او با اشاره به اینکه مطرح شدن تصمیمات باعث شد کاغذهایی که به  گمرکات وارد  شده بودند  ترخیص نشوند، گفت: گفت وگوهای مختلفی در دولت با تاکید مقام معظم رهبری مطرح شد  که دو محور برای تصمیم گیری از آن بیرون آمد و موجب شد کاغذ مطبوعات و نشر با همان ۴۲۰۰ تومانی باشد.

صالحی ادامه داد: مبنای تصمیم گیری برای کاغذ این شد که همه آن چه در گمرکات است ترخیص شود که حدود ۶ تا ۱۰ هزار تن در یک تا دو هفته آینده ترخیص و به بازار عرضه می‌شود. همچنین حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار تن کاغذ هم در مسیر است که به کشور برسد و با این واردات مشکل برطرف خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:  تعزیرات وزرات ارشاد کمیته ای تشکیل داده و به شکل جدی وارد میدان شده که مجموعه کسانی که ارز گرفته اند اما کاغذ وارد نکردند یا وارد کرده اند اما توزیع شان مشخص نیست در این کمیته مورد بررسی قرار گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا