اشتغالاقتصادیصنعت و تجارت

صندوق ملی حمایت از خرما در حال پیگیری

دانستنی آنلاین: تشکیل صندوق ملی حمایت از خرما به منظور سیاست حمایتی برای ارزش افزوده از تولید تا مصرف این محصول در وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین به نقل از ایرنا٬ مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در نشست مشترک فعالان حوزه کشاورزی با بیان مطلب بالا افزود: بسیاری از مشکلات بخش خرما در قالب زنجیره ارزش افزوده قابل حل است و مهمترین مشکل موجود حمایت مالی از این زنجیره است.

مسعود لطیفیان هدف از تاسیس صندوق حمایت از محصول خرما را برطرف کردن مسائل و مشکلات مالی تولید کنندگان و صنایع با رویکرد مشارکتی و موسسه ای با حمایت دولت برشمرد و گفت: با توجه به مزیتهای این محصول و توانمندی های مختلفی که صنایع وابسته به این محصول دارد این صندوق نیاز به وجود تشکل های منسجمی دارد که سهم هر کدام از این تشکل ها از گردش مالی خرما مشخص است.

مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: تشکیل صندوق توسعه ملی خرما موجب شناسایی توانمندیها و مزیت های نسبی این محصول ارزشمند برای جهت گیری سرمایه گذاری ها از سوی سازمان های دولتی وخصوصی می شود.

لطیفیان تاکید کرد: حمایت از محصول ارزشمند خرما موجب افزایش کمی و کیفی محصول تولیدی و به دنبال آن افزایش صادرات و ارزآوری را برای کشور به دنبال دارد.

این مقام مسئول٬ بهره برداران از صندوق ملی حمایت از خرما را تعاونی های نخلداران، صاحبان صنایع تکمیلی وفرآوری خرما، صادرکنندگان، تشکل های مرتبط با این، اتحادیه های نخلداران یا شرکت های تعاونی نخلداران استان ها، انجمن ملی خرمای ایران و اتحادیه صادرکنندگان خشکبار کشور معرفی کرد.

وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی ها میزان سرمایه اولیه صندوق ملی حمایت از خرما سهم دولت ۴۹ درصد و سهم بخش غیردولتی ۵۱ درصد است.

طرح جامع اصلاح باغبانی بوشهر

لطیفیان با اشاره به اجرای طرح جامع اصلاح باغبانی استان بوشهر گفت: در این طرح پروژه های اصلاح و نوسازی باغات درجه ۲، حذف و جایگزینی باغات درجه ۳ نخیلات، ایجاد ارزش افزوده از ضایعات خرما، احداث نخلستان  الگویی مکانیزاسیون نخیلات، مقابله با آفات چوبخوار خرما بعنوان یکی از چالشهای اساسی نخیلات دیده شده است.

به گفته وی٬ برای این پروژه ها٬ زمانبندی مطابق برنامه ششم توسعه و در راستای ایجاد زمینه مناسب برای تولید خرما در استان بوشهر دیده شده است که برخی از آنها از سال ۹۶ آغاز شده و بیشترآنها پنج ساله هستند.

مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از مشکلات اساسی تولید خرما در کشور نداشتن استراتژی مشخص در این بخش است و برای ما مشخص نیست خرما را برای چه هدفی تولید می کنیم.

لطیفیان اضافه کرد: در حال حاضر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول خرمایی  که در کشور تولید می شود ۶۰۰ هزار تن مصرف تازه خوری، ۳۵۰ هزار تن مصرف صنایع فرآوری و ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن مصرف صادراتی دارد.

وی مهمترین چالش های موجود در تولید خرما  در کشور را  پائین بودن بهره وری آب، نبود امکان رقابت پذیری برای حلقه تولید کننده درزنجیره به دلیل خرد مالکی و نبود یکپارچگی، ایجاد ارزش افزوده پایین به دلیل کم بودن عملکرد و بالا بودن میزان ضایعات عنوان کرد.

لطیفیان برداشت غیر اصولی خرما، کیفیت پائین خرمای تولیدی و عدم تطابق بااستانداردهای بین المللی، پایین بودن سطح تکنولوژی و دانش فنی حلقه تولید، سطح پایین مکانیزانسیون، هدف گذاری تولید، امنیت غذایی و تامین نیاز داخلی، تامین نیاز صادراتی، تامین نیاز صنایع فرآوری را از دیگر چالش های پیش رو معرفی کرد.

وی برآورد کرد: تولید خرمای ایران با برنامه ریزی های انجام شده و فرهنگ سازی به یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن در سال ۱۴۰۰ خواهد رسید.

لطیفیان افزود: اگر سرانه مصرف خرما را به ۱۲ کیلوگرم برای هر نفر در سال برسانیم، مصرف داخلی به ۹۶۰ هزار تن افزایش می یابد.

وی همچنین پیش بینی کرد: در سال ۱۴۰۰ صادرات خرما با افزایش ۱۵ درصدی به حدود ۲۸۷ هزار تن باید برسد.

مدیرکل دفتر امورمیوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی با بیان اینکه ایران به لحاظ تولید و سطح زیر کشت خرما در رتبه دوم و سوم و از نظر صادرات رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص داده است، افزود: ۱۱.۳ درصد کل صادرات این محصول به جهان را ایران انجام می دهد.

وی ادامه داد: جنوب کرمان با ۱۸ درصد کل تولید، سیستان و بلوچستان ۱۵ درصد، بوشهر و کرمان هر کدام ۱۴ درصد، فارس ۱۳ درصد، خوزستان و هرمزگان هر کدام با ۱۲ درصد از استان های برتر تولید خرما هستند.

لطیفیان گفت: برای توسعه صادرات و تولید خرمای با کیفیت، روش های سنتی تولید باید کنار گذاشته شود و از روش های استاندارد موجود در دنیا از جمله یوروگپ و خرمای ارگانیک استفاده شود.

وی افزود: ما این توانایی را داریم که ۶۱ درصد خرمای کشور را با استاندارد یوروگپ و ۱۸ درصد دیگر را با استاندارد ارگانیک تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از ارقام کشت خرما متوقف شده است اضافه کرد: در زمان حاضر برای استان بوشهر رقم مجول و پیارم مشکل ندارد در همین راستا زمینه واردات هشت هزار اصله نهال مجول فراهم شده است.

مهمترین مصوبه جشنواره خرما

بنابراین گزارش٬ خرما با حدود ۲۵۳ هزارهکتار سطح زیرکشت، بیشترین سطح باغات میوه های نیمه گرمسیری کشور را دارا ست و سطح وسیعی از اراضی نواحی جنوب و جنوب غربی ایران به نخلستانها اختصاص دارد.

حدود ۹۸.۸ درصد از خرمای تولیدی کشور به ترتیب در استانهای سیستان وبلوچستان، جنوب استان کرمان، فارس، کرمان، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و مابقی در سایراستانهای خرما خیز به دست می آید.

رئیس اتاق بازرگانی استان بوشهر گفت: مصوبه تشکیل صندوق حمایت از سرمایه گذاری خرما مهمترین دستاورد جشنواره ملی خرما در سال گذشته استان بوشهر است.

خورشید گز درازی افزود: استان بوشهر به عنوان یکی از تولید کنندگان خرمای کبکاب و زاهدی است و در همین راستا فعالان این حوزه تقاضا د ارند با همکاری سازمان کشاورزی بخش تحقیقات و فنی مهندسی در استان با اولویت فرآوری تولید و محصولات جانبی خرما با توجه به توانمندیهای موجود در استان راه اندازی شود.

وی حذف بیمه سهم کارفرما در کارگاه های زیر پنج نفر را از دیگر خواسته های فعالان این بخش در استان بوشهر عنوان کرد.

گز درازی اضافه کرد: اگر این مشکل در سطح ملی برطرف شود حتی کارگاه های فصلی هم می توانند از این مزیت استفاده و از این رکود خارج شوند و با توجه به نزدیک شدن به فصل خرما در استان بوشهر می توانیم نیروهای زیادی را جذب و فعالان این بخش می توانند نقش مهمی در ایجاد اشتغال داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا