اقتصادیصنعت و تجارت

صادرات ۹۷ ایران ۲۴ میلیارد دلار بوده است

دانستنی آنلاین: سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به رشد سه درصدی صادرات سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ گفت: جمهوری اسلامی ایران سال گذشته به ۱۵ کشور همسایه، بیش از ۲۴٫۱ میلیارد دلار صادرات داشت.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، محمدرضا مودودی در سومین نشست شورای راهبردی توسعه صادرات غیر نفتی افزود: کل صادرات کشور در دوره ۹۶- ۱۳۳۸ حدود ۲۰۳۹ میلیارد دلار ثبت شده که سهم پیش از انقلاب ۱۶۲ میلیارد دلار بود و صادرات بعد از انقلاب اسلامی به یکهزار و ۸۷۰ میلیارد دلار رسید. این آمار نشان می دهد ۹۲ درصد از مجموع صادرات در این دوره بعد از انقلاب محقق شده است.

وی میزان صادرات در سال های۹۶- ۱۳۹۲ را ۲۳٫۵ درصد از کل صادرات این دوره ۵۸ ساله برشمرد و تاکید کرد: مجموع صادرات چهارسال مورد بررسی، ۴۷۹ میلیارد دلار بود.

به گفته مودودی، چنانچه در این سال ها ۲۰۰ میلیارد دلار از ارزش صادرات برای توسعه صادرات اختصاص می یافت، این رقم رشد بیشتری پیدا می کرد.

وی سهم صادرات نفت و گاز در ۴۰ سال گذشته را ۱۵۰۳ هزار و ۵۹۰ میلیارد دلار برشمرد و افزود: در همین زمان صادرات پتروشیمی ۱۳۸ هزار میلیارد دلار، کالا ۲۳۷ هزار و ۷۲۷ میلیارد دلار و خدمات ۱۶۹ هزار و ۶۱۰ میلیارد دلار بوده است.

به گفته این مقام مسئول، پارسال با توجه به صادرات ۴۴٫۳ میلیارد دلاری و واردات ۴۲٫۶ میلیارد دلاری، تراز تجاری کشور به ۱٫۷ میلیارد دلار رسید.

وی با اشاره به اینکه پارسال ۶هزار و ۴۴۷ صادرکننده جدید حقیقی و حقوقی ظهور کردند، گفت: این افراد در مجموع ۵٫۴ میلیارد دلار صادرات انجام دادند. اما این آمارها نشان می دهد بیشتر این صادرات با هدفی به جز بازگشت ارز صورت گرفته زیرا آمارها نشان میدهد در همین سال میزان صادرات صادرکنندگان اصلی و با سابقه کاهش داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا