استانهااقتصادی

دولت، بدون بخش خصوصی قادر به حل مشکلات اقتصادی کشور نیست

اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی از جمله اتاق های فعال در سراسر کشور می باشد و در یکی از آخرین نشست های برگزار شده در این مجموعه، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران از تعامل دولت با بخش خصوصی به منظور حل مشکلات اقتصادی کشور سخن گفت.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست صمیمانه فعالان و تشکل های اقتصادی خراسان رضوی با وزیر صمت، افزود: بدون تعامل سازنده بین دو بخش دولتی و خصوصی و به رسمیت شناختن این رابطه نمی توان امیدی به اصلاح وضعیت داشت. گروهی مدام شعار معیشت می‌دهند و به این بهانه به دنبال خرید محبوبیت نامیمون در این کشورند. آن‌ها باید بدانند که رسیدگی به معیشت مردم به عنوان ماموریتی پایدار، نیازمند تمرکز بر توسعه اقتصادی کشور است. این اتفاق در سایه حمایت از فعالان اقتصادی و تعامل با آن ها و حمایت از بخش مولد کشور شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: ۱۳ سال از قرار گرفتن سایه تحریم ها بر سر اقتصاد ایران می گذرد و در گذر این سال‌ها، رهبر معظم انقلاب بارها بر ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرده اند؛ اما در مقابل، مسئولان از اینکه به واسطه تحریم ها نمی توانیم نفت بفروشیم، ماتم می گیرند. این مفهوم با جدایی اقتصاد کشور از درآمدهای نفتی میسر و ممکن می شود و باید جایگزین آن نیز، درآمدهای تولیدی و کار مولد باشد.

شافعی تاکید کرد: براساس تحلیل کارشناسان جهانی، نفت دیگر نقشی در اقتصاد جهانی نخواهد داشت و کشورهای نفتی تا چند سال دیگر این کیسه پُر از پول را که آلت دست دیگران شده و به مدد آن پول و رانت توزیع می کنند، از کف می دهند. این پول ها به زودی از بین میرود و اگر مراقب نباشیم با دشواریه ای فراوانی روبه رو خواهیم شد.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تقدیر از تلاش های رزم حسینی در مدت سکانداری استانداری این خطه، خطاب به او گفت: مسئولی را سراغ ندارم که به اندازه شما بی منت و بی تکلف پا بر فرش بخش خصوصی بگذارد.

وی با اشاره به اثرات این همراهی بهبود فضای کسب و کار و اجرای قوانین مرتبط با بخش خصوصی اظهار کرد: شورای گفتگو که شاهد اثرگذاری اش در سطح ملی بوده‌ایم، برخواسته از چنین دیدگاهی در مدیران است. بسیاری از مدیران باید به چنین ظرفیت‌هایی باور داشته باشند که متاسفانه این نگرش وجود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اقتصاد کشور را بخش خصوصی اداره می کند. در ۱۰ سال گذشته علی رغم شدیدترین تحریم ها، نرخ اشتغال بخش خصوصی از ۰٫۷۷ به ۰٫۸۴ رسیده است و این نشانه ای مستند و قابل اتکا از توانمندی های بخش خصوصی است و همگان را با این واقعیت مواجه می سازد که بخش خصوصی اقتصاد کشور را اداره می کنیم. به واقع اگر دیدگاه ها و رویکردها نسبت به این بخش اصلاح می گردید، چه پیشرفت ها و توسعه هایی که حاصل می‌شد.

وی با انتقاد از بخشی‌نگری‌ها در عرصه اقتصاد کشور، عنوان کرد: اگر رفتارهای قیم مآبانه بسیاری از مدیران نبود و همه خود را در خدمت مردم می دیدند، قطعا اقتصاد ما وضع بهتری داشت.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران، انگیزه را در کنار تفکر و اندیشه، عامل توسعه برشمرد و تاکید کرد: بپذیریم که بسیاری از مسائل و مشکلاتی که در حوزه اقتصادی وجود دارد، از عدم اهلیت تصمیم گیران اقتصادی نشات می گیرد. در این میان، تغییرات بنیادین منهای حضور افراد دارای اهلیت؛ بسیار دشوار خواهد بود. امروز شاهدیم که مقاومت در مقابل تغییرات اساسی و کارآمد در کشور بیداد می کند.

شافعی با تقدیر دوباره از تلاش های وزیر صمت و معاون وی در کمک و حمایت از بخش خصوصی خراسان رضویف متذکر شد: همه قدردان خدمات شایسته و ارزنده وزیر صمت درمدت فعالیتش در کسوت استاندار خراسان رضوی هستیم. تفاوت بزرگی میان مدیرانی که مردم را در خدمت خود می دانند با آن گروه دیگر که خود را به خدمت مردم درمی آورند، وجود دارد و اثرات این تفاوت را در کیفیت عملکرد مدیران در بخش های مختلف اقتصادی کشور شاهد هستیم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا