باید منطقه ۲۱ را از معبر به مقصد تغییر دهیم

رضا رجب زاده

منطقه ۲۱ شهرداری تهران از غربی‌ترین مناطق تهران است.این منطقه در امتداد و جنوب منطقه ۲۲ ودر جنوب اتوبان تهران-کرج و در غرب مناطق ۹ و ۵ می‌باشد.وجود چشمه آب در محل فعلی شهرک انصار و کاروانسرای سنگی در وردآورد در قدیم و بعدها شهرک ویلایی کارکنان شرکت نفت در تهرانسر باعث بوجود آمدن اولین جمعیت‌های شهری در منطقه ۲۱ میباشند. همچنین دسترسی خوب تمام محلات منطقه به اتوبانها باعث توسعه بیشتر آن گردیده است.مجاورت با پارک جنگلی چیتگر و نزدیکی دریاچه خلیج فارس هم امکانات تفریحی را برای مردم منطقه فراهم کرده است.

رضا رجب زاده متولد ۱۳۵۹ در سال ۷۷ با رتبه۱۳وارد دانشگاه تهران شد و در رشته مهندسی معماری به تحصیل پرداخت و در سال شهردار منطقه 21۸۱فعالیت خود را درحوزه صنعت آغازوپس از ورود به شهرداری  در شهرسازی به فعالیت خود ادامه داد ودرادامه عنوان شهردار ناحیه و معاون منطقه و معاون استاندار را در کارنامه خود داردوی درحال حاضر شهردارمنطقه ۲۱ است.

 برای بررسی مهم ترین دغدغه های مردم این منطقه و فرصت و چالش های موجود«رسانه مسئولیت اجتماعی» با شهردارمنطقه۲۱ آقای مهندس رضا رجب زاده گفت وگو کرده که در ادامه ماحصل این گفت وگو را می خوانید:

*مهم ترین چالش ها و فرصت های مدیریت منطقه بیست و یک تهران چیست؟

در موضوع پروژه های منطقه بیست و یک بنده یک شعار دارم که براساس ظرفیت های منطقه انتخاب شده است.شعار بنده این است که باید منطقه بیست و یک را از معبر به مقصد تبدیل کنم.منطقه بیست و یک ورودی غربی تهران است.از سوی دیگر این منطقه همجوار با شهرستان های شهر قدس و شهریار است.در این منطقه سه اتوبان وجود دارد که یکی مرز مشترک ماست و دو اتوبان دیگر در منطقه ما قرار دارد.بنده این مسیر رفت و آمد را یک قابلیت برای منطقه بیست و یک می دانم. به صورت کلی ترانزیت برای هر شهر و منطقه دارای اهمیت است.این قابلیت از یک طرف می تواند برای ما ترافیک،آلودگی هوا و تصادف به همراه داشته باشد و از سوی دیگر سبب توسعه و رونق شود.ما در جلساتی که برگزار کردیم تلاش داریم روی فرایندی کار کنیم که منطقه بیست و یک به عنوان یک منطقه پیشران اقتصادی و اجتماعی شناخته شود.امروز مرکز تهران به عنوان شلوغ ترین،پرتراکم ترین و نامناسب ترین منطقه تهران است.این در حالی است که کارخانه ها،خودروسازان، تولید کنندگان لوازم خانگی،توزیع کنندگان لوازم بهداشتی و بسیاری از مواد غذایی در این منطقه تولید می شود.به نظر من منطقه بیست و یک بهترین منطقه برای مراکز خرید است.

*چرا این منطقه دارای چنین ظرفیتی است؟

این منطقه می تواند شرایطی را فراهم کند که یک خانواده برای خرید خود با تنوع زیاد و قیمت مناسب بتواند برای خرید به این منطقه مراجعه کنندو با مشکلی به نام ترافیک نیز مواجه نشود.تا سال آینده یک موزه خودرو که متعلق به بنیاد مستضعفان است در منطقه بیست و یک افتتاح خواهد شد.در این موزه خودروهای ارزشمند از بعد تاریخی وجود خواهد داشت که برخی از آنها نمونه ای در جهان ندارد و تنها در ایران منطقه در معرض عموم قرار خواهد گرفت.بنده معتقدم حوزه گردشگری می تواند اقتصاد ایران را متحول کند.ایران دهمین کشور از نظر آثار تاریخ و پنجمین کشور از نظر طبیعی در جهان است. این ظرفیت بسیار بالایی است که در ایران وجود دارد.این در حالی است که زیرساخت های لازم برای درآمدزایی از صنعت گردشگری در کشور وجود ندارد. بدون تردید منطقه بیست و یک می تواند زیر ساخت یک منطقه گردشگری در شهر تهران را فراهم کند.اگر ما بتوانیم این منطقه معبر را به عنوان مقصد تبدیل کنیم در توسعه پایدار شهری گام مهمی برداشته ایم.مدیریت شهری این منطقه با پروژه های جاری از یک طرف و با پروژه های بلند مدت از طرف دیگر مواجه است.به همین دلیل ما برای پروژه های بلند مدت خود دارای استراتژی هستیم.

برنامه شما برای منطقه بیست ویک به عنوان منطقه صنعت – سکونت و تقویت موضوع صنعت چیست؟

مهم ترین مشکلات صنایع در حوزه های بازرگانی و صنایع است که زیاد با ما مرتبط نیست. هر چند اگر ارتباطی در این زمینه وجود داشته باشد ما با افتخار در این زمینه همکاری خواهیم کرد.یکی از برنامه های ما برای تقویت صنعت ساده سازی فرایند ساخت و ساز آنها  توسط شهرداری است. به همین دلیل نیز ما افرادی را در این زمینه مشخص کرده ایم که با تکریم با این افراد برخورد کنند و زمینه کار آنها را تسهیل کنند.در زمینه مسئولیت اجتماعی نیز ما با این افراد جلساتی برگزار کردیم تا دغدغه های حوزه های شهری را با کمک این عزیزان مرتفع کنیم.

برنامه شهرداری برای ادامه پروژه منطقه ای و ملی دو گاز چیست؟

پروژه دو گاز پروژه ای است که برای فاز بعدی اقدامی درباره آن صورت نگرفته بود. ما تاکنون سه جلسه با سرمایه گذار پروژه برگزار کرده ایم.سازمان مشاور نیز طرح هایی درباره نحوه اتصال تهیه کرده که در نهایت به یک جمع بندی برسیم.بدون تردید یکی از مهم ترین برنامه های ما متصل کردن مسیر دو گاز به اتوبان تهران- کرج است. پروژه سه راه شهریار یا باغستان نیزپروژه مهم است که ما ما تاکنون چندین بازدید داشته ایم.بودجه این پروژه استانی است..به احتمال زیاد این پروژه در سال آینده به پایان خواهد رسید و یکی از مشکلات مهم این منطقه که سال ها وجود داشته از بین خواهد رفت.این پروژه به منابع مالی وابسته است و به همین دلیل بنده نمی توانم زمان دقیق پایان پروژه را تعیین کنم

ما برای ارتباط اتوبان تهران کرج به جاده مخصوص با شرکت رفاه مذاکراتی انجام داده ایم که سه راه شیشه مینا را به اتوبان متصل نموده و دسترسی اتوبان تهران را به بزرگراه شهید لشگری تسهیل نموده که امیدواریم استارت اینکار سریعتر زده شود.

*ارزش های اجتماعی محله های تهران چگونه به جنبه های کالبدی هویت می بخشد؟

مناطق مختلف شهر تهران دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند.هر منطقه ای به واسطه ویژگی های کالبدی و هویتی مختصات خاص خود را دارد.اگر۳۵۳ محله تهران را رصد کنیم متوجه می شویم که این محله ها دردل خود عناصر هویتمند شهری و اجتماعی دارند.به همین دلیل نگاه واحد به این محلات نسخه شفا بخشی به خصوص در حوزه های فرهنگی و اجتماعی نخواهد بود.ما باید این نکته را درک کنیم که با۳۵۳ موجود متفاوت سروکار داریم.به هر میزان که ما برنامه های خود را موردی و ریز کنیم و براساس شرایط محله ها تصمیم گیری کنیم به همان اندازه میزان موفقیت بیشتری خواهیم داشت.هر محله دارای ارزش های تاریخی،اجتماعی وکالبدی می باشد که ارزشمند است.چرخ توسعه کشور زمانی متعادل خواهد بود که با توسعه متوازن و پایدار همراه شود.این توسعه باید در ابعاد مختلف اجتماعی،اقتصادی،فرهنگی و سیاسی صورت بگیرد.به همین دلیل سخت افزار باید با نرم افزار هماهنگ باشد..

یکی از مطالبات مردم منطقه رسیدگی به وضعیت پروازهای فرودگاه و آلودگی های صوتی و زیست محیطی این قضیه است. برای این مشکل چه طرح و برنامه ای دارید؟

ما به دنبال جلسه با وزیر محترم راه وشهرسازی آقای دکتر اسلامی در این زمینه هستیم.این تصمیم جنبه ملی دارد و تصمیمی نیست که در منطقه گرفته شود. به هر حال این فرودگاه دارای اهمیت است و باید در سطح کلان درباره آن تصمیم گیری کرد.یکی از راهکار ها در این زمینه که می تواند به عنوان نقطه آغاز در نظر گرفته شود تغییر مسیر هواپیماهاست که از مسیری حرکت کنند که نسبت به آسایش مردم منطقه خدشه ایجاد نکند.با این وجود تصمیم گیری در این زمینه باید به صورت کلان گرفته شود هر چند که شهرداری تمام تلاش خود را در این زمینه انجام خواهد داد تا مشکلات مردم در این زمینه از بین برود.

, , , , , , , , ,

آشنایی بامفاهیم کلی اقتصادکشور

اقتصاد چیست ؟

به گزارش مجله دانستنی اقتصاد ونقل از اقتصاد انلاین : مفهوم اقتصاد رسمی اقتصاد غیررسمی شامل فعالیت‌هایی می‌شود که برخلاف اقتصاد رسمی، نه مالیاتی می‌پردازد و نه تحت نظارت دولت انجام می‌گیردد؛ از این رو، اقتصاد غیررسمی در محاسبات مربوط به تولید ناخالص ملی نمی‌آیند. اگرچه غالباً اقتصاد غیررسمی با مباحث مربوط به کشورهای در حال توسعه پیوند خورده‌است، تمامی نظام‌های اقتصادی درجاتی از اقتصادغیررسمی را شامل می‌شوند.مفهوم تاریخ اقتصاد” مطالعه اقتصادها و پدیده‌های اقتصادی در گذشته است. بررسی تاریخ اقتصاد با استفاده از ترکیبی از روش‌های تاریخی، آماری و با بکار بردن اقتصاد کاربردی در اتفاقات تاریخی و نهادهای اجتماعی انجام می‌گیردواین موضوع دربرگیرنده تاریخ بازرگانی و تاریخ مالی بوده و با موضوع‌های تاریخ اجتماعی، جمعیت‌شناسی تاریخی و تاریخ نیروی کار همپوشانی دارد.

مفعوم عبارت وتو

● عنوان سازمان تجارت جهانی  “سازمان تجارت جهانی یک سازمان بین‌المللی است؛ که قوانین جهانی تجارت را تنظیم و اختلافات بین اعضا را حل و فصل می‌کند. اعضای سازمان تجارت جهانی کشورهایی هستند که موافقت‌نامه‌های این سازمان را امضا کرده‌اند. مقر سازمان تجارت جهانی در ژنو سویس قرار دارد. تا سال ۲۰۱۶ تعداد ۱۶۴ کشور عضو این سازمان شده‌ بودند.مفهوم اقتصاد قرون وسطی”در طول قرون وسطی، آسیای مرکزی، مرکز اقتصادی جهان بود. سُغدیان شرق و غرب را در مسیر تجارت تحت سلطه داشتند که به عنوان جاده ابریشم پس از قرن ۴ تا قرن ۸ میلادی، با سویاب و تالاس در میان مراکز اصلی خود در شمال شناخته شده‌اند. آن‌ها بازرگانان کاروان اصلی آسیای مرکزی بودند. از قرن ۸ تا ۱۱، وایکینگ‌ها و وارانجیان‌ها در اسکاندیناوی سفرهای تجاری می‌کردند. وایکینگ‌ها به اروپای غربی سفر می‌کردند، در حالی که وارانجیان‌ها به روسیه می‌رفتند. هانسیتیک اتحاد تجاری شهرستانهایی است که انحصار تجارت را در بیشتر شمال اروپا و منطقه بالتیک، بین قرن ۱۳ و ۱۷ در اختیار داشتند.

تاریخ واحد پول

● مفهوم واحد پول ایران”کای پول ایران در دوره قاجار قِران بود و کوچک‌ترین یکای پول قدیم در ایران نیز دینار بود. یک تومان برابر ده قِران و برابر ده هزار دینار بود. سکه اسپانیایی رئال پس از ورود به ایران با نام ریال بر مبنای وزنش، مطابق ۱۱۷٫۵ دینار گرفته شد اما از آغاز دوران رضا شاه پهلوی سکه‌های ریال به جای ۱۱۷٫۵ دینار به مبلغ ۱۰۰ دینار کاهش داده شدند؛ بنابراین قِران و ریالی که امروزه ما به کار می‌بریم مقداری با مفهوم آن در دوران قدیم متفاوت است.در سال ۱۳۰۸ خورشیدی به موجب قانون آحاد، پول ایران تغییر یافت و یکای پول به ریال تبدیل گردید.

تعهدات بانکی

● مفهوم بحران اقتصادی در نظر اول عبارت است از پیدا شدن اضافه تولید.یعنی پرشدن بازار از کالاهایی که مشتریِ قادر به پرداخت ندارد. وقتی در بازار مشتری نباشد و کالاها فروش نرود طبعاً تولید کالاها نیز کاهش یافته و متوقف می‌شود و به دنبال آن تعطیل کارخانه‌ها و بیکاری وسیع و میلیونی کارگران بیش می‌آید که به نوبه خود فروش کالاها را باز هم دشوارتر کرده و بر عمق بحران می‌افزاید.مفهوم اعتبار اسنادی تعهدی از بانک است که  به خریدار و فروشنده داده می شود. تعهد می شود که میزان پرداختی خریدار به فروشنده بموقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید. هرگاه که خریدار قادر به پرداخت مبلغ خرید نباشد، بانک موظف است باقیمانده یا تمام مبلغ خرید را بپردازد. اعتبارات اسنادی اغلب در معاملات بین المللی به منظور اطمینان از دریافت مبالغ پرداختی مورد استفاده قرار می گیرد.


روش بهره برداری از پول دراقتصادکشوری

مفهوم نرخ بهره به بهای پول وام گرفته شده نرخ بهره اطلاق می شود. هرگاه مبلغی پول برای مدت معینی به وام داده شود، مبلغی که در آینده وام گیرنده به وام دهنده می پردازد، بیش از مبلغ دریافتی اولیه خواهد بود. این پرداخت اضافی یا نرخ بهره را می توان به صورت نسبت مابه التفاوت مبلغ دریافتی و مبلغ بازپرداخت در پایان یک دوره معین به کل پول دریافتی بیان کرد.انقلاب صنعتی که به عنوان انقلاب صنعتی اول نیز شناخته می‌شود، عبارتست از دگرگونی‌های بزرگ در صنعت، کشاورزی، تولید و ترابری که در دوره زمانی از سال ۱۷۶۰ تا حدود سال‌های ۱۸۲۰ تا ۱۸۴۰ اتفاق افتاد. ابتدا در انگلستان آغاز شد و سپس به اروپا و آمریکا راه یافت. این تحولات در هنگام صنعتی شدن کارخانه‌ها و صنایع رخ داده‌است، صنعتی شدن به معنی استفاده از نیروی ماشین به جای نیروی انسان است. انقلاب صنعتی ابتدا از انگلستان شروع شد. مفهوم تولید ناخالص داخلیتولید ناخالص داخلی یکی از مفاهیم اساسی برای سنجش اندازه‌ی یک اقتصاد است و از نظر مفهومی عبارت است از مجموع درآمد همه‌ی مردم یک کشور یا مجموع ارزش بازار همه‌ی محصولات و خدمات تولیدی در یک کشور. هم اکنون آمریکا با تولید ناخالص داخلی ۱۴ تریلیون دلار دارای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان از این منظر است. اقتصاد خرد با مفاهیمی نظیر رفتار مشتری، مشوق‌ها، قیمت‌گذاری، بودجه احتیاطی و غیره مرتبط است. اقتصاد کلان با مقیاس بزرگ‌تری از اقتصاد سروکار دارد و مفاهیمی از جمله نرخ بهره، تولید ناخالص داخلی و سایر موضوعاتی که ممکن است در ستون اقتصادی روزنامه‌ها ببینید مورد توجه اقتصاد کلان قرار می‌گیرد. اقتصاد خرد بیشتر به کار مدیران می‌آید، در حالی که اقتصاد کلان بیشتر مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار دارد.

منبع :مجله اقتصاد آنلاین

,

سه مزیت صنعتی سازی ساخت و ساز

دانستنی آنلاین: وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر آنکه صنعت ساختمان در یک دهه گذشته با تحول اساسی روبه رو شده است، گفت: برای پیشرفت سریع تر این صنعت نیازمند آن هستیم که از تولیدات صنعتی پیشتیبانی اساسی شود.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین٬ محمد اسلامی با بیان اینکه این نمایشگاه در رده تولیدات کشورهای پیشرفته دنیا برگزار شده است، افزود: مطابق با اظهارات شرکت های حاضر در این نمایشگاه بخش مهمی از تولیدات صنعتی ساختمان در بازار به فروش می رسند. به طوریکه یک سوم از مصالح ساختمانی عرضه شده در بازار از گروه تولیدات صنعتی هستند.

وی یکی از مهم ترین مسیرهای رونق صنعتی سازی را پشتیبانی از مبحث ۱۱ مقررات ملی ساختمان دانست و افزود: برای رونق صنعتی سازی ساختمان در کشور نیازمند آن هستیم که با پشتیبانی از مبحث ۱۱ مقررات ملی ساختمان بخش عمده ای از تولیدات این حوزه را به این سمت سوق دهیم.

اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود به برنامه دولت برای تولید سالانه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین سیاست های پیش بینی شده برای رونق تولید بخش مسکن تولید سالانه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است. در حال حاضر در کشور سالانه حدود ۳۵۰ هزار واحد مسکونی توسط مردم به شکل صنعتی و سنتی ساخته می شود.

به گفته وی، در صورتی که سازنده ها در جریان اجرای طرح اقدام ملی از آیتم های مختلف صنعتی سازی استفاده کنند می توان امیدوار برنامه تولید مسکن با سرعت و کیفیت بیشتری به سرانجام برسد.

وزیر راه و شهرسازی در عین حال تاکید کرد: ایجاد بازار برای استفاده از مصالح صنعتی در حوزه ساخت و ساز سبب می شود که پروژه های تولید شده همزمان از سه مزیت عمده بهره ببرند. وی به سه مزیت استفاده از آیتم های صنعتی سازی در بازار ساخت و ساز کشور به ویژه طرح ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی از سوی دولت اشاره کرد و گفت: صنعتی سازی به طور همزمان منجر به کاهش زمان پروژه ساختمانی، کاهش قیمت و در نهایت افزایش کیفیت واحدهای مسکونی خواهد شد.

اسلامی تصریح کرد: زمانی در یک پروژه ساختمانی از روش های صنعتی استفاده می شود، طول دوره اجرای پروژه کاهش پیدا کند؛ در عین حال با رعایت ملاحظات زیست محیطی ، هزینه های اجرای پروژه کاهش پیدا می کند و در نتیجه با کاهش استهلاک پروژه، کیفیت اجرای پروژه ساختمانی افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد.