اشتغالاقتصادیصنعت و تجارت

اشتغالزایی ۱۲۶۷۷ نفری با احیا ۱۲۹۷ واحد تولیدی

دانستنی آنلاین: معاون اقتصادی وزیر کشور از رفع مشکلات و احیا یک هزار و ۲۹۷ واحد تولیدی مشکل دار با اشتغال زایی ۱۲ هزار و ۶۷۷ نفر در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین به نقل از ایرنا٬ بابک دین پرست در نشست کارگروه رفع موانع تولید آذربایجان شرقی گفت: از مجموع واحدهای تولیدی احیا شده در کشور ۶۱واحد با ۱۲۸فرصت شغلی مربوط به این استان است.

وی با بیان اینکه در بهترین شرایط هماهنگی قوا در زمینه حمایت از تولید داخلی هستیم، افزود: رهنمودهای رهبری بهترین پشتیبانی و انگیزه برای کسانی است که دغدغه تولید ملی دارند.

دین پرست با اشاره به اینکه وزارت کشور درصدد برداشتن گام‌های بزرگ برای خودکفایی و بی نیازی کشور از تولیدات راهبردی است، گفت: باید برای رفع وابستگی از کالاهای راهبردی تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ سدی برای موفقیت آحاد کشور در این زمینه وجود ندارد، اظهار کرد: خودکفایی در تمامی زمینه‌ها و کالاها نه برنامه کشور ما و نه هیچ کشور دیگری است، اما چنانچه دشمنان بخواهند با عدم تحویل کالایی به ما کشور را دچار چالش کنند، باید در جهت تولید آن کالا تلاش کنیم.

معاون وزیر کشور بر استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه تاکید کرد و گفت: استان‌ها ۱۵روز فرصت دارند تا لیست نیازهای خود را در جهت مشخص شدن حلقه‌های وابستگی تولید با مشخصات دقیق تهیه و ارائه کنند.

وی با اشاره به ایجاد سامانه «دادور» توسط وزرات امور اقتصادی و دارایی به منظور بررسی شکایت‌های حوزه کسب و کار گفت: در استان آذربایجان شرقی ۱۲شکایت بررسی و به ۱۱مورد پاسخ داده شده است.

دین پرست با اعلام اینکه در سامانه «سام» (صدور مجوز کسب و کار) هم از مرداد ماه سال گذشته از حدود ۲۳هزار درخواست ثبت شده برای ۳۴درصد مجوز صادر شده است، افزود: در استان آذربایجان شرقی هم برای ۲۲۴درخواست از ۶۵۰درخواست مجوز صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۱۴۳طرح نیمه تمام گروه شستا ۹واحد مربوط به آذربایجان شرقی است، گفت: در کل کشور دو هزار و ۲۹۱ طرح ملی نیمه تمام داریم که ۸۵طرح در استان آذربایجان شرقی است.

معاون وزیر کشور یکی از وظایف فرمانداران را کمک به تکمیل طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت ۶۰درصد دانست و گفت: از واحدهایی که با ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند باید حمایت شود.

وی بر ضرورت ممانعت از تعطیل شدن واحدهای تولیدی تاکید کرد و گفت: فرمانداران باید مسائل اقتصادی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

دین پرست با اشاره به تفاوت واحدهای مشکل دار و بحرانی گفت: در آذربایجان شرقی ۳۱واحد مشکل دارد و ۷واحد بحرانی با امکان اشتغال شش هزار و ۲۸۶ نفر وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه دو هزار و ۲۲۰ واحد تملک شده توسط بانک‌ها باید به چرخه تولید بازگردند، خاطرنشان کرد: قیمت بالا، ممانعت دستگاه متولی و مخالفت دستگاه نظارتی از دلایل واگذار نشدن این واحدهاست که باید بازنگری شود.

معاون اقتصادی وزیر کشور با اشاره به اینکه در استان آذربایجان شرقی نرخ بیکاری از ۱۰.۶درصد به ۱۰.۹درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: کماکان وضعیت این استان بهتر از میانگین کشوری با نرخ بیکاری ۱۲درصد است.

وی با بیان اینکه در زمینه نرخ مشارکت اقتصادی در ۱۸استان نرخ این شاخص اقتصادی بهبود یافته و در ۱۱استان شاهد کاهش این نرخ هستیم، ادامه داد: در استان‌های اردبیل و فارس این نرخ تغییر نکرده است.

دین پرست با اشاره به رشد چهار صدم درصدی نرخ رشد اقتصادی در کشور گفت: این نرخ در آذربایجان شرقی کاهش یافته که با توجه به جایگاه این استان در راهبرد اقتصاد مقاومتی نیازمند بررسی و مراقبت است.

معاون وزیر کشور اعلام کرد: بر اساس گزارش ستاد اقتصاد مقاومتی ۳۰هزار میلیارد تومان برای ۳۵هزار واحد تولید تسهیلات پرداخت شده است که ۱۰۹میلیارد تومان از تسهیلات پرداخت شده مربوط به یک هزار و ۹۲۵ پرونده استان آذربایجان شرقی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا